Uczniowie i uczennice uczestniczący w programie Solidarność. Podaj dalej! z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem (21 marca) wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych osób. Akcja jest międzynarodowa i obejmuje sześć krajów: Słowenię, Hiszpanię, Włochy, Francję, Chorwację i Polskę.
Każda kartka solidarności niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez samo zdjęcie, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami, z drugiej – dzięki osobistej wiadomości napisanej przez młodą osobę. Solidarność. Podaj dalej! daje nadawcom – młodym ludziom – oraz adresatom kartek impuls do refleksji na temat różnorodności i różnych form dyskryminacji, budzi ciekawość i zainteresowanie innymi. Uczniowie uczą się także analizowania obrazów oraz rozwijają krytyczne myślenie i wyobraźnię. Wzory kartek można obejrzeć tutaj, a poniżej fragmenty wiadomości napisane przez uczniów i uczennicę na solidarnościowych pocztówkach.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym tak naprawdę jest wolność? Dla każdego słowo „wolność” może mieć inne znaczenie, adekwatnie do jego przejść i obecnej sytuacji. Chciałabym Ci przedstawić, czym wolność jest dla mnie. Teoretycznie jestem wolnym człowiekiem, w kraju wolnym od wojen i okupacji, a jednak przez pandemię jakoś tego nie czuję. Wszyscy jesteśmy więźniami SARS-CoV-2. Ograniczył nas w wielu kwestiach takich jak np. podróże czy spotkania z bliskimi, ale również w bardziej codziennych sprawach jak nakaz maseczek przy każdym wyjściu z domu czy normalne chodzenie do szkoły. Podsumowując, ja nie czuję się wolna przez pandemię. A dla Ciebie czym jest wolność?
(Maja, 15 lat)
Na zdjęciu widzę dwóch czarnoskórych chłopców. (…) Zdjęcie egzemplifikuje to, że oprócz pomocy innym, musimy sami doceniać to, co mamy. Wiele osób o tym zapomina. Mam nadzieję że cenisz wszystko, co posiadasz i osiągnąłeś. Nigdy nie daj sobie wmówić, że jesteś czegoś nie wart, nieważne czy jesteś bogaty materialnie, czy ubogi.
(Krzysztof, 16 lat)
Czy mogłeś zdecydować, gdzie się urodziłeś? Nikt z nas nie miał przywileju wybrania kraju swojego urodzenia. Kategoryzowanie ludzi na narodowości jest wyłącznie kolejnym sposobem na podzielenie nas, który nie powinien nas w żaden sposób określać. Dlatego też każdy z nas powinien móc zdecydować, gdzie mieszka, pracuje, uczy się. (…) Jest to niesprawiedliwe, że nie możemy żyć w krajach, gdzie jest bardziej odpowiadająca nam kultura, zwyczaje czy prawo, tylko dlatego, że się tam nie urodziliśmy.
(Wiktor, 16 lat)
Wysyłkę kartek z okazji 21 marca zorganizował m.in. Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni oraz Przedszkole Samorządowe w Grabownicy Starzeńskiej, co w obecnej pandemicznej sytuacji było nie lada wyzwaniem. Wyrazy uznania i gratulacje należą się nauczycielkom prowadzącym projekt: Sandrze Lasocie, Ilonie Staroście, Joannie Obstaleckiej, Teresie Jabłońskiej, Dorocie Michalskiej, Zofii Wojnowskiej, Elżbiecie Pierożak i Bożenie Tympalskiej.
Uczniowie i uczennice technikum w Poznaniu, pracując zdalnie, nie mieli możliwości odebrania ani dostarczenia kartek do placówki, dlatego przesłali swoje wiadomości pocztą elektroniczną. Następnie nauczycielki wydrukowały je i nakleiły na oryginalne pocztówki, które wyruszyły w podróż po Polsce i Europie. Wśród adresatów są m.in. Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz młodzież z Polski, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy i Litwy.
Przedstawiamy fotorelację z pracy w Zespole Szkół Komunikacji w Poznaniu:
Pocztówki z przekazem solidarności z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem
Pozostałym zespołom nauczycielsko-uczniowskim życzymy wytrwałości i niepoddawania się. Wiemy, że ciężko pracujecie w edukacji zdalnej i podziwiamy Waszą motywację do podejmowania dodatkowych działań.
Projekt Solidarność. Podaj dalej! realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ w partnerstwie z: La Ligue de l’enseignement – France, Fundacion CIVES – Spain, CMS, Center for Peace Studies – Croatia, Humanitas – Slovenia, ARCI – Italy.