Zacznijmy od początku… Najpierw odpowiemy na pytanie, czym jest projekt edukacyjny z uczniami oraz jaką rolę w procesie jego planowania i realizowania odgrywa nauczyciel, a jaką uczniowie. Następnie przedstawimy kluczowe zasady projektu edukacyjnego i korzyści płynące z użycia tej metody w pracy z klasą, czy grupą projektową.
Projekt edukacyjny różni się od tradycyjnych zajęć tym, że stawia na sprawczość uczniów. To koordynowane przez nauczyciela, a planowane i realizowane samodzielnie przez uczniów zadanie powiązane z programem nauczania. Uczniowie i uczennice zbierają dane, opracowują je, podejmują decyzje o wyborze źródeł informacji i sposobie prezentacji.
Projekt edukacyjny z uczniami doskonale wpisuje się w założenia podstawy programowej, która kładzie nacisk na kształtowanie kluczowych kompetencji przyszłości takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpracę, komunikację i umiejętności cyfrowe. Metoda ta pozwala realizować cele edukacyjne różnych przedmiotów, zagadnień i umożliwia wprowadzenie na lekcje holistycznego podejścia do nauki. Dzięki temu uczniowie widzą związki między różnymi dziedzinami wiedzy i rozumieją praktyczne zastosowanie tego, czego się uczą.
Polecamy publikacje Fundacji Szkoła z Klasą z praktycznymi pomocami dot. projektu edukacyjnego – sprawdź nasz Narzędziownik!
Nauczyciel lub nauczycielka pełni rolę mentora, nie wykładowcy. Wspiera w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, doradza w trudnych momentach i motywuje zespół do pracy. Aby projekt przynosił rezultaty, nauczyciel powinien systematycznie sprawdzać postępy, często spotykać się z uczniami, doceniać ich pracę i pomagać w trudnych momentach.
Uczniowie i uczennice są aktywnymi twórcami projektu, a nie tylko jego odbiorcami. To oni podejmują decyzje, planują działania, szukają informacji,a by rozwiązywać ewentualne problemy. Pracując w zespole, uczą się współpracy, komunikacji i odpowiedzialności. Projekt staje się dla nich przestrzenią do wyrażania własnych pomysłów, rozwijania samodzielności i w efekcie doświadczania sprawczości w działaniu.
Pomocne w zaangażowaniu klasy do pracy z metodą projektu edukacyjnego są gotowe do druku plakaty.
W dobie szybkich zmian technologicznych i społecznych, tradycyjne metody nauczania często nie nadążają za potrzebami uczniów i uczennic. Projekt edukacyjny odpowiada na wyzwania XXI wieku, przygotowując młodych ludzi do życia w świecie, gdzie kluczowe są umiejętności współpracy, kreatywności i adaptacji do zmian. To metoda, która sprawdza się zarówno w szkołach podstawowych, jak i średnich, niezależnie od przedmiotu czy specjalizacji.
Projekt edukacyjny to metoda dydaktyczna, którą od lat promujemy w programach Fundacji Szkoła z Klasą. Obserwujemy ogromne korzyści, jakie czerpią z pracy tą metodą uczniowie, nauczyciele oraz całe szkoły. To proces uczenia się przez działanie, który angażuje uczniów i uczennice w rozwiązywanie rzeczywistych problemów, pracę zespołową i twórcze działanie. Nasze doświadczenia pokazują, że projekty edukacyjne nie tylko poprawiają wyniki uczenia się, ale także zwiększają motywację uczniów i satysfakcję zawodową nauczycieli.
Na przestrzeni lat zauważamy jak szkoły pracujące tą metodą stają się bardziej otwarte, kreatywne i angażujące dla wszystkich członków społeczności szkolnej.
Projekt edukacyjny umożliwia nauczycielom i nauczycielkom lepsze poznanie uczniów i uczennic. Jego największą zaletą jest zmiana perspektywy. Dzięki jego zastosowaniu zmienia się sposób, w jaki jest przekazywana wiedza. Nauczyciele i nauczycielki realizujący projekty są osobami towarzyszącymi w zdobywaniu wiedzy, natomiast uczniowie i uczennice są sprawczymi poszukiwaczami i poszukiwaczkami nowych umiejętności.
Dobry projekt edukacyjny nie musi być skomplikowany, ale warto sięgnąć po kilka sprawdzonych narzędzi, które uporządkują pracę, pomogą uczniom lepiej zrozumieć problemy, a Tobie – zarządzać procesem. To proces twórczy, wymagający zaufania do młodych ludzi i odwagi nauczyciela, aby oddać część kontroli.
Co się kryje w metodzie projektu edukacyjnego? W tym artykule przyglądamy się temu, czym jest dobry projekt edukacyjny, a w czym jedynie go przypomina. Pokazujemy również, na co zwrócić uwagę planując działania z uczniami i uczennicami. Ważne, aby proces był dla nich angażujący, rozwojowy i autentyczny.