Projekt edukacyjny to coraz częściej stosowana metoda pracy w szkole. Ale czy zawsze wiemy, co się za nią kryje? W tym artykule przyglądamy się temu, czym jest dobry projekt edukacyjny, a w czym jedynie go przypomina. Pokazujemy, na co zwrócić uwagę planując działania z uczniami i uczennicami, aby proces był dla nich angażujący, rozwojowy i autentyczny.

Na czym polega projekt edukacyjny?

Projekt edukacyjny to proces uczenia się przez działanie, który angażuje uczniów i uczennice w rozwiązywanie rzeczywistych problemów, pracę zespołową, refleksję i twórcze działanie. Dobrze zaplanowany projekt opiera się na metodach takich jak Design Thinking czy Double Diamond, stawiając w centrum nie tylko temat, ale przede wszystkim proces i uczniów jako twórców.

Czym projekt edukacyjny nie jest?

Zdarza się, że za projekt uznajemy działania, które bardziej przypominają:

  • wykonanie gazetki tematycznej lub plakatu,
  • udział w konkursie,
  • przygotowanie przedstawienia „pod dyktando” nauczyciela,
  • jednorazową akcję bez kontekstu i refleksji.

To nie są złe działania – mogą być wartościowe i angażujące – ale nie spełniają wszystkich warunków projektu edukacyjnego, bo brakuje im elementów takich jak: diagnoza potrzeb, współtworzenie rozwiązań przez uczniów, testowanie, iteracja, refleksja.

Kiedy mamy do czynienia z prawdziwym projektem edukacyjnym?

projekt edukacyjny

Projekt edukacyjny - wskazówki dla nauczycielek i edukatorów

  1. Zacznij od empatii. Poznaj potrzeby uczniów i uczennic – porozmawiaj, poobserwuj, pozwól im opowiedzieć o sobie.
  2. Daj wybór. Pozwól uczniom współdecydować o temacie i formie projektu – nawet jeśli wymaga to wyjścia poza „program”.
  3. Zaufaj procesowi. Nie wszystko musi się udać od razu – projekt to przestrzeń na eksperyment, błędy i poprawki.
  4. Nie spiesz się. Projekt to nie sprint – daj czas na działanie, analizę i refleksję.
  5. Doceniaj drogę, nie tylko cel. Najważniejsze pytanie po projekcie to nie „co zrobiliście?”, ale „czego się nauczyliście?”.

Projekt edukacyjny to nie gotowiec. To proces twórczy, wymagający zaufania do młodych ludzi i odwagi nauczyciela, by oddać część kontroli. Ale kiedy naprawdę wejdziemy w ten proces – efekty potrafią zaskoczyć wszystkich.