Design Thinking (myślenie projektowe) to nowoczesna metoda, którą wykorzystuje się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie ważne jest uwzględnienie i dopasowanie ich do potrzeb użytkowników. Powstała na gruncie biznesowym, jednak jej potencjał jest o wiele większy – założenia tej metody z powodzeniem można stosować także w edukacji. Prezentujemy podręcznik, który pokaże Wam, jak za pomocą tej metody mierzyć się z codziennymi wyzwaniami w szkole.
Przy wypracowywaniu nowych metod działania standardowym podejściem powinny być: koncentracja na adresatach działania, szeroka perspektywa, z której patrzy się na wyzwania, jak również nacisk na testowanie proponowanych rozwiązań oraz ich ulepszanie na podstawie zebranych informacji zwrotnych. Wymienione elementy są głównymi założeniami Design Thinking – dzięki temu praca tą metodą daje szansę na wypracowanie praktycznych, oryginalnych i przede wszystkim skutecznych rozwiązań, odpowiadających realnym potrzebom szkolnej społeczności.
Myślenie projektowe może służyć nie tylko do ulepszania szkoły – przyda się także poszczególnym nauczycielom i nauczycielkom, jako narzędzie zwiększające aktywność na lekcjach. Praktycznych zastosowań metody w edukacji jest wiele – może posłużyć Radzie Pedagogicznej jako narzędzie stworzenia efektywnej strategii pracy z uczniami o specjalnych potrzebach, pomóc dyrektorowi zaprojektować zmiany w szkolnej przestrzeni tak, aby wspierały nowoczesne metody nauczania, a nauczycielom pomoże projektować zajęcia dopasowanie do potrzeb klasy, itd. Metoda przyniesie wiele korzyści, a jest tak elastyczna, że jej zastosowanie ograniczają jedynie Wasze potrzeby. Dlatego gorąco zachęcamy: pobierzcie podręcznik i zacznijcie korzystać z niej już dziś!
Przewodnik ten pozwoli zorientować się, czym jest myślenie projektowe, poznać narzędzia z repertuaru tego procesu oraz poznać przykłady zastosowania myślenia projektowego w szkole. Na stronie designthinking.pl znajdziecie dodatkowe materiały, narzędzia i przykłady.
Materiał Design Thinking w praktyce. Studium przypadku zawiera opracowany „krok po kroku” proces wykorzystania metody w praktyce, na przykładzie jednej z bytomskich szkół. Nauczyciele skupili się na wypracowaniu takich rozwiązań, które miały wspierać i ułatwiać komunikację z uczniami podczas zajęć. Dzięki publikacji możecie prześledzić jak powstawały – od momentu sformułowania celu całego procesu, przez konsultacje w szkole i jego redefiniowanie, aż po projektowanie konkretnych działań.