Wraz z rozpoczęciem wakacji zakończył się ostatni z pięciu cykli spotkań o uważności (S)pokój Nauczycielski – Mindfulness Cafe, realizowanych w ramach programu Krople Uważności. W spotkaniach online udział wzięło aż 250 osób: nauczycielek, pedagogów, psycholożek, bibliotekarek, dyrektorów i rodziców. Podczas webinarów, oprócz poznawania teorii, wspólnie praktykowaliśmy uważność, wymienialiśmy się doświadczeniami i dzieliliśmy dobrymi praktykami. Inspirujące spotkania prowadziły certyfikowane nauczycielki uważności Ewa Orłowska i Dorota Piasecka z naszej partnerskiej organizacji, Fundacji EduMind.
Za nami 5 cykli spotkań Mindfulness Cafe
Od września 2023 do czerwca 2024 odbyło się łącznie 20 spotkań online, podczas których poruszane były takie tematy jak: koncentrowanie uwagi, zachowywanie stabilności, praca z oddechem, życzliwość dla siebie i innych, powracanie do “tu i teraz” i bycie obecnymi oraz samowspółczucie.
Spotkania Mindfulness Cafe pozwoliły nie tylko zapoznać się z tematem uważności nowym osobom, ale także pogłębić wiedzę tym, które już wcześniej się z nim zetknęły, a także wzmocnić praktykę i motywować do regularności. Spotkania okazały się być również przestrzenią do wymiany doświadczeń i inspiracji nt. korzystania z praktyk uważności na co dzień oraz wprowadzania ich podczas zajęć z klasami w szkole. Osoby uczestniczące zwracały też uwagę, że wprowadzenie do swojej codzienności nawet krótkich praktyk, miało pozytywny wpływ na ich funkcjonowanie:
„Najciekawsze okazało się dla mnie ćwiczenie uważności w szkolnej rzeczywistości pełnej bodźców i hałasu. Coraz częściej podejmuje takie próby i coraz częściej kończą się one sukcesem, a to znajduje przeniesienie na ogólny mój spokój i moje porozumienie z emocjami.”
„Cykl spotkań o mindfulness był niezwykle wartościowym doświadczeniem. Dzięki regularnym sesjom zdobyłam głębsze zrozumienie technik mindfulness i nauczyłam się, jak skutecznie zarządzać stresem, poprawić koncentrację i zwiększyć ogólną jakość życia."
Praktyka uważności = spokój nauczycielski
Praktyki mindfulness pomagają wzmacniać odporność psychiczną nauczycieli i nauczycielek, zwolnić tempo i być bardziej obecnymi tu i teraz. Wspierają naukę redukcji stresu i przechodzenia przez trudne sytuacje, co może mieć pozytywne efekty dla ich samopoczucia, pracy i jakości kontaktów z innymi, w tym z dziećmi i młodzieżą. Wzmocniony swoją codzienną praktyką nauczyciel lub nauczycielka może zacząć wprowadzać uważność do klasy lub szkoły, aby wspierać uczniów i uczennice technikami, które są niezwykle przydatne we współczesnym świecie.
Prowadząca spotkania, Ewa Orłowska, podkreśla jak ważny dla uczestniczek okazał się element związany z dbaniem o siebie:
“W informacji zwrotnej pojawiała się często radość z bycia w grupie, doceniano rytmiczność spotkań, wskazywano na ożywczą atmosferę, a w pierwszym rzędzie pojawiała się wdzięczność. Spotkanie to był czas dla siebie, aby być sobą bez oceny jakości swoich działań. Ten brak ocen i ciśnienia wzbudzał zadowolenie, a czasem nawet zachwyt, bo przecież każdy nauczyciel i nauczycielka bezustannie żyje w mobilizacji, choć nie raz składa obietnice, że już sobie odpuści”.
Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji. Finansowany przez AstraZeneca Young Health Programme.