Osiem szkoleń, siedem miast, ponad 2 000 przejechanych kilometrów i blisko 160 uczestników. Tak w liczbach przedstawia się tegoroczna, jesienna edycja Lokalnych Spotkań Warsztatowych Szkoły z Klasą 2.0. A podczas spotkań dzieliliśmy się pomysłami, dobrymi praktykami, odpowiadaliśmy na pytania i wymienialiśmy się doświadczeniami. To wszystko było wprowadzeniem do siedemnastej edycji naszego programu.

Jesienne warsztaty to dla nas okazja do spotkania z przedstawicielami każdej szkoły, która bierze udział w programie i do poznania osób, które stoją za działaniami. Szkolenia zaczynaliśmy od poznania się – w każdym mieście, za pomocą specjalnych heks, stworzyliśmy plaster miodu, który doskonale pokazywał wartości łączące uczestników z różnych szkół i miejscowości. W ten sposób powstał katalog słów, odzwierciedlający idee Szkoły z Klasą 2.0. Wśród tych najczęściej powtarzanych pojawiły się: ludzie i kontakt z nimi (w Warszawie), wyzwania (w Olsztynie), rozmowa (w Lublinie), współpraca (w Krakowie), otwartość (w Katowicach), różnorodność (we Wrocławiu), rozwój (w Poznaniu).

Celem jesiennej edycji lokalnych spotkań było przejście przez wszystkie etapy programu, tak by uczestnicy mogli poznać i uporządkować cały proces. Na początku na warsztat wzięliśmy metodę design thinking, na której opiera się nasz program. Następnie zajęliśmy się poszczególnymi elementami z kolejnych etapów programu, które – jak wiemy z doświadczenia – są większymi wyzwaniami dla szkół. To dlatego pracowaliśmy na narzędziach diagnozy potrzeb, przypominając również o naszych autorskich materiałach – Ciastku i  Krecie oraz Narzędziowniku, czyli jak diagnozować. Wspólnie z uczestnikami formułowaliśmy i doprecyzowywaliśmy przykładowe cele dla szkoły. Przygotowywaliśmy również propozycje realizacji celu, które mają sprawić, że działania w programie będą spójne, powiązane ze sobą i doprowadzą do celu. Ważne, żeby były one zgodne z kryteriami Szkoły z Klasą 2.0, czyli by zmiana w szkole była współtworzona przez uczniów, wprowadzała nowe i trwałe rozwiązania, a w cały proces została zaangażowana społeczność szkolna.

Słowa uczestników, podsumowujące szkolenia, dały nam przekonanie, że są oni gotowi, by zgodnie z hasłem tegorocznej edycji wrócić do swoich szkół i wziąć je w swoje ręce. Dziękujemy za dobrą energię i zapał do pracy i trzymamy za wszystkich kciuki!

SZKOŁA Z KLASĄ 2.0: co wydarzyło się podczas warsztatów?

 

Autorka: Aleksandra Saczuk