Prawie 2000 kilometrów, 8 miast i niemal 200 nauczycieli – tak w liczbach przedstawiają się tegoroczne Lokalne Spotkania Warsztatowe Szkoły z Klasą 2.0. Dziękujemy za udział w warsztatach, za pozytywną energię, zapał do pracy i gotowość do rozmowy o lepszej, mądrej szkole!

Udział w warsztatach był obowiązkowy. Chcieliśmy spotkać się z przynajmniej jednym  przedstawicielem każdej ze szkół, które biorą udział w programie. Po doświadczeniach z wcześniejszych edycji wiemy, że ćwiczenia i narzędzia, które proponujemy na warsztatach świetnie wspomagają Waszą pracę, dzięki czemu odważniej badacie społeczność szkolną i lepiej planujecie swoje działania. Efekty widać też na platformie – Wasze opisy są bardziej wyczerpujące, więcej w nich celnych obserwacji, konkretnych przykładów i refleksji, które mogą przydać się innym.

W tym roku odwiedziliśmy Warszawę (15.11), Poznań (20.11), Wrocław (21.11), Katowice (23.11), Kraków (24.11), Łódź (1.12), jeszcze raz Warszawę (5.12) i Olsztyn (8.12). W każdym z miast  przeprowadziliśmy autorski warsztat, podczas którego w praktycznych ćwiczeniach przeszliśmy z uczestnikami przez cztery etapy tegorocznej edycji programu Szkoła z Klasą 2.0.

Wstępem do warsztatów było ćwiczenie z Alfą. Alfa to niepozorny kosmita, który przyleciał z odległej planety i po drodze bardzo zgłodniał. Zadaniem uczestników jest przygotować zestaw narzędzi, który – mimo ograniczeń przybysza z kosmosu – pozwoli mu zaspokoić głód ziemskim jedzeniem. To ćwiczenie prowadzi uczestników przez kolejne etapy naszego programu, który oparliśmy na metodzie design thinking (design – projektować, think – myśleć). Metoda ta zakłada, że wszystko co projektujemy powinno odpowiadać na potrzeby tych, dla których projektujemy. Ważnym elementem jest tu praca zespołowa, wspólne generowanie pomysłów i budowanie rozwiązań. Ćwiczenie ma też walor integracyjny i – jeśli odpowiednio je omówimy – świetnie sprawdzi się również podczas godzin wychowawczych do rozmowy np. o tolerancji.

W trakcie warsztatów omówiliśmy też różne sposoby badania potrzeb społeczności szkolnej. Poza znanymi Wam gadającą ścianą czy spacerem z kamerą omówiliśmy też kupon ewaluacyjny, dłoń oraz Ciastka, czyli naszą propozycję persony – narzędzia do budowania profilu osoby lub symbolicznego reprezentanta jakiejś grupy – odbiorcy naszych działań. Niezmiennie zachęcamy Was, żeby badanie potrzeb dobrze zaplanować, zastanowić się czego i od kogo chcecie się dowiedzieć oraz wybrać odpowiednie do tych założeń narzędzie. Pamiętajcie, że badanie możecie podzielić na etapy i skorzystać z więcej niż jednego sposobu zbierania opinii. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, zajrzyjcie do naszego Narzędziownika.

Podczas Lokalnych Spotkań Warsztatowych pokazaliśmy Wam również Kreta. Możecie wykorzystać go do analizy zasobów szkoły, ale świetnie też sprawdza się przy planowaniu działań. Jak wygląda Kret? Ma formę plakatu, na górze narysowane są słońce i chmury, pod ziemią krecie korytarze, a na środku szkoła. Ćwiczenie jest podzielone na 3 etapy: najpierw na niebie – w górnej części plakatu – wypiszcie wymarzone działania, które pozwoliłyby zrealizować Wasz cel dla szkoły. Nie ograniczajcie się, puśćcie wodze fantazji. Następnie w korytarzach umieśćcie ograniczenia – instytucjonalne, finansowe, przestrzenne czy międzyludzkie. Na koniec zastanówcie się, które z wymarzonych działań, biorąc pod uwagę Wasze ograniczenia, uda się Wam zrealizować. Prosta, graficzna forma narzędzia sprzyja pracy w grupie, wymianie myśli i burzy mózgów, pozwala na wygenerowanie wielu ciekawych pomysłów, co  pokazali uczestnicy warsztatów.

Ostatnim elementem spotkania była nasza autorska gra Szkoła na czasie, której mechanizm oparty jest na znanych większości z Was grach – Tabu i Kalamburach. Zadaniem uczestników jest opisowe przekazania hasła z karty innym uczestnikom zabawy. Wszystkie hasła są związane ze szkołą i dotyczą jednej z czterech obszarów: Przestrzeni, Relacji, Technologii i Uczenia (się). Gra przenosi Was w czasie, a Waszą misją jest odbudowa zniszczonej szkoły. Dodatkowo w każdej rozgrywce możecie skorzystać z Kart Wydarzeń, które ułatwią lub utrudnią przekazywanie haseł. Poza świetną zabawą, grę możecie wykorzystać jako narzędzie badania potrzeb lub po prostu jako pretekst do rozpoczęcia rozmowy o różnych aspektach Waszej szkoły.

Alfa, Ciastek i Kret w formie plakatów wraz ze szczegółowymi opisami zostały już wysłane do szkół biorących udział w programie. Możecie też pobrać je na platformie przy poszczególnych etapach lub z biblioteki materiałów na stronie Fundacji Szkoła z Klasą. Znajdziecie też tam grę Szkoła na czasie do samodzielnego wydruku. Mamy nadzieję, że te narzędzia przydadzą się Wam podczas pracy w programie, ale również w codziennej pracy szkolnej. Podzielcie się z nami Waszymi doświadczeniami w opisach na platformie i na Padlecie – interaktywnej tablicy korkowej, gdzie już teraz możecie znaleźć różnorodne inspiracje ze Szkół z Klasą 2.0.

Liczymy na kolejne kreatywne spotkania z Wami!

SZKOŁA Z KLASĄ 2.0: Lokalne Spotkania Warsztatowe za nami