Koniec roku to czas podsumowań działań. Dziesięć warszawskich szkół, biorących udział w programie, aktywnie działało przez cały pierwszy semestr, promując zdrowy styl życia wśród swoich podopiecznych.
Uzupełnieniem tych codziennych działań edukacyjnych były, przeprowadzone przez nas w grudniu, warsztaty dla uczniów z klas zgłoszonych do programu.
Warsztaty obejmowały 3 grupy tematyczne:
– rozbudzenie zainteresowań związanych z aktywnym spędzaniem czasu,
– rozwijanie samodzielności myślenia i nauka dokonywania świadomych wyborów związanych ze
zdrowiem,
– kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i zbilansowana dieta.
Wyboru dokonywali sami nauczyciele, zgodnie z potrzebami klasy.
Przez 5 dni udało nam się przeprowadzić 10 spotkań i przeszkolić w sumie 230 uczniów!
Warsztaty prowadzili doświadczeni trenerzy:
- Tomir Nowak – pomagał Wam stworzyć mapę „od-ważnych”miejsc w Waszej okolicy i zachęcał do aktywności fizycznej z użyciem metody T-line,
- Iwona Bates – przekonywała Was jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu do prawidłowego funkcjonowania i udowodniła m.in. że woda jednak ma smak!
- Aleksandra Duda – zapoznała Was z kołem decyzyjnym, które pomoże Wam bardziej świadomie dokonywać wyborów i nauczyła Was m.in czym jest „oddech ognia”.
Spotkania z uczniami wywołały wiele emocji i wśród prowadzących i wśród uczestników warsztatów.
Z informacji zwrotnej od nauczycieli wiemy, że:
- Dzieciom bardzo podobała się degustacja wody, przygotowanie herbaty zimowej i jej picie. Chętnie rozwiązywali zadania na rozdanych kartkach.
- Na pewno dzieciaki przekonały się, że w pobliżu ich miejsca zamieszkania jest wiele miejsc, gdzie przy odrobinie ich chęci i zaangażowania można uprawiać różne formy aktywności fizycznej.
- Warsztaty odebrałam bardzo pozytywnie. Byłam niezwykle miło zaskoczona, bo nie spodziewałam się, że zajęcia będą z deskorolkami. Oczywiście uczniowie poznali nowe ćwiczenia, nie wiedzieli, że tak fajnie i ciekawie można ćwiczyć na tak popularnym sprzęcie.
- Dzieciaki nauczyły się iż w naszych wyborach nie tylko głowa jest ważna i ona decyduje, ale także to że ważny jest brzuch i nasz organizm, który daje nam znaki.
- Najciekawsze było eksperymentowanie z porównywaniem przez uczniów różnych wód mineralnych.
- Dzieciakom też się podobało. Najciekawsze było to, że uświadomili sobie, że każda decyzja ma swoje skutki. Stwierdzili, że trudno jest podjąć decyzję, żeby nikt nie stracił.
A jakie mieli spostrzeżenia prowadzący?
- We wszystkich szkołach dzieci bardzo angażowały się w zajęcia, zarówno na części teoretycznej jak i praktycznej. Dzieci chętnie odpowiadały na pytania, dzieliły się doświadczeniami miały wielką potrzebę wyrażenia swojej opinii. Aktywność była naprawdę ogromna. Stanowczo najbardziej dzieciom podobały się eksperymenty – bardzo chciały brać w nich udział.
- Wspólne zajęcia pokazały, że w okolicy jest sporo miejsc, w których dzieci mogą uprawiać różne sporty i wcale nie potrzeba dużo czasu, żeby do nich dotrzeć ani dużo pieniędzy, żeby z nich skorzystać. Zajęcia z deskorolkami bardzo podobały się wszystkim uczniom. Dzieci nie spotkały się wcześniej z takim wykorzystaniem deskorolek, większość z nich miało trudności z wykonaniem wszystkich ćwiczeń prawidłowo.
- Uczniowie chętnie dzielili się swoją wiedzą na temat zdrowego żywienia, na przykład każdy miał pojęcie na temat szkodliwości cukru. Temat zdrowego ruchu i prawidłowego oddechu wydawał się im dość odległy w porównaniu z pożywieniem.
Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć z przeprowadzonych lekcji.
Na koniec przedstawiamy rekomendacje dla nauczycieli od naszych trenerów:
Iwona Bates | Tomir Nowak | Aleksandra Duda |
|
|
|
Szkoło, Odwagi!
SZKOŁO, ODWAGI!: warsztaty dla uczniów
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Projekt jest realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.