Koniec roku to czas podsumowań działań. Dziesięć warszawskich szkół, biorących udział w programie, aktywnie działało przez cały pierwszy semestr, promując zdrowy styl życia wśród swoich podopiecznych.

Uzupełnieniem tych codziennych działań edukacyjnych były, przeprowadzone przez nas w grudniu, warsztaty dla uczniów z klas zgłoszonych do programu.

Warsztaty obejmowały 3 grupy tematyczne:
– rozbudzenie zainteresowań związanych z aktywnym spędzaniem czasu,
– rozwijanie samodzielności myślenia i nauka dokonywania świadomych wyborów związanych ze
zdrowiem,
– kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i zbilansowana dieta.

Wyboru dokonywali sami nauczyciele, zgodnie z potrzebami klasy.

Przez 5 dni udało nam się przeprowadzić 10 spotkań i przeszkolić w sumie 230 uczniów!

Warsztaty prowadzili doświadczeni trenerzy:

  • Tomir Nowak – pomagał Wam stworzyć mapę „od-ważnych”miejsc w Waszej okolicy i zachęcał do aktywności fizycznej z użyciem metody T-line,
  • Iwona Bates – przekonywała Was jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu do prawidłowego funkcjonowania i udowodniła m.in. że woda jednak ma smak!
  • Aleksandra Duda – zapoznała Was z kołem decyzyjnym, które pomoże Wam bardziej świadomie dokonywać wyborów  i nauczyła Was m.in czym jest „oddech ognia”.

Spotkania z uczniami wywołały wiele emocji i wśród prowadzących i wśród uczestników warsztatów.

Z informacji zwrotnej od nauczycieli wiemy, że:

  • Dzieciom bardzo podobała się degustacja wody, przygotowanie herbaty zimowej i jej picie. Chętnie rozwiązywali zadania na rozdanych kartkach.
  • Na pewno dzieciaki przekonały się, że w pobliżu ich miejsca zamieszkania jest wiele miejsc, gdzie przy odrobinie ich chęci i zaangażowania można uprawiać różne formy aktywności fizycznej.
  • Warsztaty odebrałam bardzo pozytywnie. Byłam niezwykle miło zaskoczona, bo nie spodziewałam się, że zajęcia będą z deskorolkami. Oczywiście uczniowie poznali nowe ćwiczenia, nie wiedzieli, że tak fajnie i ciekawie można ćwiczyć na tak popularnym sprzęcie.
  • Dzieciaki nauczyły się iż w naszych wyborach nie tylko głowa jest ważna i ona decyduje, ale także to że ważny jest brzuch i nasz organizm, który daje nam znaki.
  • Najciekawsze było eksperymentowanie z porównywaniem przez uczniów różnych wód mineralnych.
  • Dzieciakom też się podobało. Najciekawsze było to, że uświadomili sobie, że każda decyzja ma swoje skutki. Stwierdzili, że trudno jest podjąć decyzję, żeby nikt nie stracił.

A jakie mieli spostrzeżenia prowadzący?

  • We wszystkich szkołach dzieci bardzo angażowały się w zajęcia, zarówno na części teoretycznej jak i praktycznej. Dzieci chętnie odpowiadały na pytania, dzieliły się doświadczeniami miały wielką potrzebę wyrażenia swojej opinii. Aktywność była naprawdę ogromna. Stanowczo najbardziej dzieciom podobały się eksperymenty – bardzo chciały brać w nich udział.
  • Wspólne zajęcia pokazały, że w okolicy jest sporo miejsc, w których dzieci mogą uprawiać różne sporty i wcale nie potrzeba dużo czasu,  żeby do nich dotrzeć ani dużo pieniędzy, żeby z nich skorzystać. Zajęcia z deskorolkami bardzo  podobały się wszystkim uczniom. Dzieci nie spotkały się wcześniej z takim wykorzystaniem deskorolek, większość z nich miało trudności z wykonaniem wszystkich ćwiczeń prawidłowo.
  • Uczniowie chętnie dzielili się swoją wiedzą na temat zdrowego żywienia, na przykład każdy miał pojęcie na temat szkodliwości cukru. Temat zdrowego ruchu i prawidłowego oddechu wydawał się im dość odległy w porównaniu z pożywieniem.

Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć z przeprowadzonych lekcji.

Na koniec przedstawiamy rekomendacje dla nauczycieli od naszych trenerów:

Iwona Bates Tomir Nowak Aleksandra Duda
  1. Wspólnie przygotowujcie napoje i proste posiłki, eksperymentowanie i wspólne jedzenie.
  2. Pracujcie nad przekonaniami – zdrowe może być smaczne, ciekawe, fajne.
  3. Pracujcie nad nawykami – picie wody, przekąski warzywne.
  1. Eksperymentujcie z przedmiotami dobrze Wam znanymi, kreatywnie wykorzystujcie je podczas ćwiczeń.
  2. Rozbudzajcie zainteresowania i aktywizujcie sowich podopiecznych.
  1. Więcej mówcie o ruchu i oddechu.
  2. Nakierowanie na czucie ciała/  zwracajcie uwagę na słuchanie swojego organizmu, uczcie większej świadomości siebie.

 

Szkoło, Odwagi!

SZKOŁO, ODWAGI!: warsztaty dla uczniów

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Projekt jest realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.