W czerwcu 2024 roku zakończył się pilotażowy kurs uważności dla kadry szkół przyszpitalnych w programie Krople Uważności. Nauczycielki, pedagożki, psycholożki i dyrektorki z całej Polski przez osiem tygodni poznawały podstawy uważności i praktykowały ją oraz dowiadywały się o korzyściach płynących z wprowadzania praktyki mindfulness do swojego życia.
Rekrutacja do kursu
W roku szkolnym 2024/2025 ponownie zapraszamy do udziału w 8-tygodniowym Kursie Krople Uważności wraz z Mentoringiem nauczycielki i nauczycieli szkół przyszpitalnych w całej Polsce. Szkolenie jest darmowe i odbywa się online w dwóch grupach.
REKRUTACJA TRWA. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Wyzwania nauczycielek i nauczycieli szkół przyszpitalnych
Pracownicy i pracowniczki szkół przyszpitalnych to osoby, które często pracują w niełatwych warunkach np. na oddziale psychiatrycznym czy onkologii dziecięcej, co wymaga od nich nie tylko ogromnej wrażliwości i zaangażowania, ale także odporności psychicznej. Zadbanie zatem o ich własne zdrowie, samopoczucie i dobry stan emocjonalny jest kluczowe. Praca w szkole przyszpitalnej potrafi znacznie różnić się od tej w klasycznej placówce edukacyjnej. Nauczyciele pełnią ważną rolę nie tylko w procesie nauczania dziecka, ale też leczenia. Muszą współpracować z szeregiem specjalistów: pedagogów, terapeutów czy lekarzy oraz uwzględniać w swoich działaniach zmienny stan zdrowia uczniów i uczennic. Specyfika tej pracy wymaga od nich dużego zaangażowania i wspierania podopiecznych nie tylko w czasie trwania lekcji, ale często też po skończeniu zajęć. Kolejnym wyzwaniem, z którym muszą mierzyć się nauczycielki szkół przyszpitalnych jest duża rotacja uczniów. W zależności od placówki czy oddziału, pobyt dzieci w szkole przyszpitalnej potrafi być długotrwały lub stosunkowo krótki, ograniczający się do kilku tygodni. W związku z tym skład klas, pod względem liczebności i wieku uczniów, jest bardzo zmienny, co wymaga szczególnej uważności i zaangażowania nauczycieli, tak aby dostosować poziom zajęć do wszystkich uczniów w grupie, niezależnie od wieku czy długości pobytu w placówce.
Praktyka uważność wsparciem w codziennej pracy
Funkcjonowanie w szkole przyszpitalnej bywa wymagające i obciążające nie tylko dla osoby nauczającej, ale także dla ucznia. Pogorszony stan zdrowia, obniżone samopoczucie związane z pobytem w szpitalu, osamotnienie, ograniczony kontakt z rodziną czy przyjaciółmi, spadek poczucia własnej wartości i zmniejszona aktywność mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie i dobrostan dziecka w placówce. Nie dziwi zatem, że nauczycielki zgłaszające się na Kurs Kropli Uważności podkreślały, że ich motywacją jest wprowadzenie technik do środowiska szkolnego, ponieważ może się to okazać szczególnie przydatne ze względu na ich korzystny wpływ na uczniów:
“Mam nadzieję, że kurs da mi narzędzia i większą wiedzę na temat radzenia sobie z emocjami, stresem, budowania dobrych relacji z dzieckiem i będę mogła wykorzystać to w pracy edukacyjnej z dziećmi na oddziałach, na których pracuję” – uczestniczka kursu.
“Jak wiadomo mindfulness to sposób świadomego życia, który podnosi jakość życia we wszystkich obszarach. Dlatego też chciałabym wprowadzić praktykowanie uważności wśród dzieci przewlekle chorych, w tym zmagających się z chorobą nowotworową, mam nadzieję pozwoli budować u nich poczucie pewności siebie i rozwijać wewnętrzne kompetencje do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z hospitalizacją i przebiegiem choroby” – uczestniczka kursu.
Co więcej, uczestniczki Kursu podkreślały, że oferta programów edukacyjnych skierowana do pracowników i pracowniczek szkół przyszpitalnych jest bardzo ograniczona, a specyfika ich pracy często nie pozwala na wdrażanie dłuższych projektów. Na ten fakt zwróciła również uwagę Ewa Orłowska, trenerka uważności z Fundacji Edumind współpracującej z Fundacją Szkoła z Klasą w programie Krople Uważności:
“Uczestniczki podkreślały, że te osiem tygodni wspólnego praktykowania uważności w grupie przyniosło im nie tylko spokój, ale także pogłębioną refleksję na temat tego, jak i dlaczego warto dbać o siebie. Podkreślały także, że bardzo rzadko mogą brać udział w szkoleniach kierowanych do ich środowiska, tutaj z radością poznawały osoby z zupełnie innych miejscowości, odczuwały bliskość i czerpały od siebie inspiracje. Jedna z osób podkreśliła, że będzie jej brakować ‘naszych wtorków’ i powiedziała: w szpitalach pracują bardzo wrażliwe osoby, to była świetna grupa, mogłam pracować nad relaksem, bardzo tego potrzebuję, a my tego nie mamy na co dzień. Wiele uczestniczek planuje też wracać do materiałów i nagrań prowadzonych praktyk uważności podczas wakacji, bo jak powiedziała jedna z osób: to był wartościowy czas, dało mi to do myślenia, że warto medytować.”
Kontynuacja programu Krople Uważności
Po pierwszych tak pozytywnych doświadczeniach, w nadchodzącym roku szkolnym w programie Krople Uważności, będziemy rozwijać działania skierowane do szkół przyszpitalnych. Zależy nam, aby wspierać nauczycielki i nauczycieli w ich codziennej pracy z dziećmi w środowisku szczególnie wymagającym poświęcenia uwagi nie tylko uczniom i uczennicom, ale też sobie. W ofercie pojawią się kolejne 8-tygodniowe Kursy Kropli Uważności wraz z 4-tygodniowym mentoringiem, przygotowującym do wprowadzania uważności do codziennej pracy z uczniami. Poza tym zaprosimy nasze kursantki i kursantów ze szkół przyszpitalnych do udziału w stacjonarnym spotkaniu wokół praktyki mindfulness, by cieszyć się także kontaktem z sobą na żywo.
Więcej informacji dotyczących uważności znajdziesz w materiałach przygotowanych przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Edumind Uważność w Edukacji w ramach programu Krople Uważności: w kursie e-learningowym (S)pokój nauczycielski. Uważność w szkole oraz na stronie internetowej programu.
Autorka: Gaja Andrukowicz, młodsza koordynatorka programu Krople Uważności
Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji. Finansowany przez AstraZeneca Young Health Programme.