Według raportu firmy App Annie w ciągu ostatniego roku spędzamy przed ekranem średnio o 45 minut więcej. Ten trend wzmocniła pandemia, ale nie jest to nic nowego, korzystamy z komputerów i telefonów coraz więcej. Sieć daje nam wiele możliwości – rozrywki, nauki czy kontaktu ze znajomymi. Jak każde nowe medium (jeśli internet można jeszcze nazwać „nowym”) jego wpływ i zasięg z jednej strony budzą ciekawość i ekscytację, z drugiej strach i niepewność.

Często dorośli starają się chronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami związanymi z internetem kontrolując i zakazując. W programie Asy Internetu proponujemy, aby rozsądnego korzystania z sieci uczyć się wspólnie z dzieckiem, budować tarczę ochronną w oparciu o partnerstwo i zaufanie w rozsądny, uważny, silny, życzliwy i odważny sposób. To wartości, które pozwalają poruszać się po sieci świadomie i umiejętnie z niej korzystać.

Stawiamy na wzmacnianie samodzielności i umiejętności dokonywania rozsądnych wyborów – w końcu każdy od najmłodszych lat, każdego dnia, podejmuje decyzje i ważne jest, aby potrafił robić to samodzielnie i świadomie, w oparciu o wartości. Zapewne nie wszyscy się z tym zgodzą. Wielu powie, że młoda osoba nie jest gotowa na konsekwencje samodzielnie podejmowanych decyzji, i że zadaniem dorosłego jest ją przed nimi uchronić zakazami i nakazami. Wierzymy, że rodzic nie jest w stanie uchronić dziecka przed wszystkim, ale może dać mu narzędzia i wsparcie, aby potrafił odpowiednio zachować się w sieci. Kluczowa jest tu bezpieczna przestrzeń do rozmowy o wątpliwościach.

Podczas Konferencji Asów Internetu, która odbyła się w połowie lutego, zaprosiliśmy uczniów i uczennice do wzięcia udziału w warsztatach online wokół wartości programu: uważności, siły, życzliwości, odwagi i rozsądku. Rozmawialiśmy o udostępnianiu treści w internecie, silnych hasłach i zabezpieczeniach danych oraz o tym, jak nie dać się nabrać oszustom w sieci. Zastanawialiśmy się, dlaczego warto być odważnym, czyli nie bać się prosić o pomoc, a także jak pracować nad byciem życzliwym w wirtualnej przestrzeni. Wiele młodych osób zadawało na czacie pytania – co zrobić, gdy ktoś udostępnia nasze zdjęcie bez naszej zgody, czy jak radzić sobie z hejtem w mediach społecznościowych, a potem często sami sobie nawzajem na nie odpowiadali, dzielili się swoim doświadczeniem, opowiadali o trudnych sytuacjach, których doświadczyli. Wiele wypowiedzi nas zaskoczyła – nie spodziewaliśmy się takiej otwartości i chęci do dzielenia się swoimi historiami, przemyśleniami, czy poradami. To spotkanie było dla nas ważne, potwierdziliśmy swoją intuicję, że dzieci – uczniowie i uczennice – mają duże doświadczenie w tworzeniu treści w sieci i korzystaniu z internetu. Widać jednak, że potrzebują przestrzeni, aby o tym rozmawiać otwarcie, bez obawy, że zostaną ocenieni.

Tworzenie takiej przestrzeni wymaga czasu i cierpliwości. Inną rolę w jej budowaniu odgrywają nauczyciele, inną rodzice, ale przecież wszyscy grają do jednej bramki i mają wspólny cel – wspieranie młodych w rozwijaniu kompetencji rozsądnego i bezpiecznego korzystania z internetu.

O tym, jak z perspektywy rodzica wygląda towarzyszenie dziecku w korzystaniu i poznawaniu świata online rozmawiali członkowie i członkini Rady Rodziców Asów Internetu podczas panelu Jak o sieci gadać z dziećmi?. Zapraszamy do wysłuchania ich rozmowy.

Całe nagranie z Konferencji: lekcje, wykłady eksperckie oraz panel rodzicielski znajdziecie na naszym YouTubie, a w opisie filmu znajdują się bezpośrednie linki do poszczególnych fragmentów nagrania.

 

Powyższy tekst został wysłany w lutym 2021 roku do osób zapisanych do naszego newslettera.