Za nami konferencja “Matematyka jest wszędzie” podsumowująca program Wartość dodana. Wydarzenie odbyło się 8 stycznia w Domu Kultury Kadr w Warszawie, gdzie spotkaliśmy się w gronie nauczycieli i ekspertów, żeby porozmawiać o mądrym, ciekawym i nieszablonowym uczeniu matematyki.
Konferencję otworzyli Agata Łuczyńska i Michał Szeląg z Fundacji Szkoła z Klasą, którzy opowiedzieli o głównych założeniach programu i o tym, jak ewoluowały pomysły na materiały zgodnie z przyjętą metodologią pracy w projekcie. Design thinking towarzyszył nam i naszym partnerom od pierwszego spotkania i stał się nie tylko sposobem pracy, ale też podstawą każdego wypracowanego przez nas materiału. Wspólnie z partnerami: Smilemundo z Hiszpanii, ULS z Irlandii i Uniwersytetem NHL Steden z Holandii przygotowaliśmy 8 scenariuszy lekcji matematyki, karty pracy dla uczniów, szczegółowe wskazówki dla nauczycieli oraz narzędzia: Koło Design Thinking, serię interaktywnych plakatów oraz mapę kompetencji kluczowych. Wszystkie materiały można pobrać w czterech wersjach językowych na stronie www.mathsiseverywhere.eu.
Kolejnym punktem programu było wystąpienie Raymonda in het Velda – dyrektora szkoły ponadponadpodstawowej Piter Jelles Leeuwarder Lyceum w holenderskim Leeuwarden. W swojej prezentacji mówił o tym jak ważna jest rola dyrektora szkoły w budowaniu współpracy.
Następnie uczestnicy konferencji wzięli udział w wybranym przez siebie warsztacie:
- Edukacja włączająca: pułapka projektowania dla „przeciętnego” ucznia (warsztat w j. angielskim z tłumaczeniem). Roelien Bos-Wierda, Ron Barendsen, Harma de Vries, InnovationLab, NHL Stenden, Holandia
- Metodologia STEAM w szkole dla klas 4-8. Agnieszka Chomicka-Bosy, Marlena Hlebowicz, Centralny Dom Technologii.
- Klasa myśląca matematycznie, czyli jak zaangażować uczniów. Magdalena Jurewicz, Szkoła Edukacji PAFW i UW.
- Matematyka bez podręcznika, czyli jak wyczarować środki dydaktyczne do edukacji matematycznej. Prof. dr hab. Małgorzata Makiewicz, Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Dobrostan nauczyciela, czyli wymarzony pokój nauczycielski (wyzwanie programu Wartość dodana). Karolina Żelazowska, ekspertka edukacyjna
- Nie zaczynaj od pomysłu, zacznij od potrzeb. Design thinking jako metoda projektowania rozwiązań w szkole. Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą.
- Tworzymy autorski scenariusz krok po kroku, czyli design thinking na lekcji. Warsztaty dla nauczycieli, którzy realizowali wyzwania Wartości dodanej. Michał Szeląg, Fundacja Szkoła z Klasą
Ważnym elementem wydarzenia były panele dyskusyjne. Pierwszy z udziałem uczniów ze szkół podstawowych z Gdańska i Warszawy był rozmową o tym, jak powinny wyglądać ciekawe lekcje matematyki. Dyskutowaliśmy także o tym, w jaki sposób na różne potrzeby odpowiadały lekcje z wykorzystaniem materiałów programu Wartość dodana. Uczniowie mówili przede wszystkim o odpowiedzialności, samodzielności i możliwości podejmowania decyzji. Wyzwania programu np. Stwórzcie wymarzoną salę lekcyjną, zainspirowały ich do opowieści o szkole idealnej, w której mogliby bez przeszkód w nieszablonowy sposób uczyć się wszystkich przedmiotów.
Odpowiedzią na panel uczniowski był panel z udziałem ekspertów z Polski i zagranicy. W rozmowie wzięli udział: dr Anna Baczko-Dombi z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dr Roelien Wierda z Uniwersytetu NHL Stenden w Holandii, dr Petros Georgiakakis z Uniwersytetu w Pireusie w Grecji, dr Dominique Persano Adorno z Uniwersytetu w Palermo we Włoszech oraz dr Hanna Viitala z Uniwersytetu w Helsinkach w Finlandii.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspaniałą energię i zaangażowanie, mówcom i ekspertom za poświęcony czas i cenne wnioski, a partnerom za wszelkie wsparcie.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją zdjęciową i filmową z wydarzenia. Liczymy na kolejne spotkania w tak inspirującym gronie.