Za nami konferencja “Matematyka jest wszędzie” podsumowująca program Wartość dodana. Wydarzenie odbyło się 8 stycznia w Domu Kultury Kadr w Warszawie, gdzie spotkaliśmy się w gronie nauczycieli i ekspertów, żeby porozmawiać o mądrym, ciekawym i nieszablonowym uczeniu matematyki.

Konferencję otworzyli Agata Łuczyńska i Michał Szeląg z Fundacji Szkoła z Klasą, którzy opowiedzieli o głównych założeniach programu i o tym, jak ewoluowały pomysły na materiały zgodnie z przyjętą metodologią pracy w projekcie. Design thinking towarzyszył nam i naszym partnerom od pierwszego spotkania i stał się nie tylko sposobem pracy, ale też podstawą każdego wypracowanego przez nas materiału. Wspólnie z partnerami: Smilemundo z Hiszpanii, ULS z Irlandii i Uniwersytetem NHL Steden z Holandii przygotowaliśmy 8 scenariuszy lekcji matematyki, karty pracy dla uczniów, szczegółowe wskazówki dla nauczycieli oraz narzędzia: Koło Design Thinking, serię interaktywnych plakatów oraz mapę kompetencji kluczowych. Wszystkie materiały można pobrać w czterech wersjach językowych na stronie www.mathsiseverywhere.eu.

Kolejnym punktem programu było wystąpienie Raymonda in het Velda – dyrektora szkoły ponadponadpodstawowej Piter Jelles Leeuwarder Lyceum w holenderskim Leeuwarden. W swojej prezentacji mówił o tym jak ważna jest rola dyrektora szkoły w budowaniu współpracy.

Następnie uczestnicy konferencji wzięli udział w wybranym przez siebie warsztacie:

  1. Edukacja włączająca: pułapka projektowania dla „przeciętnego” ucznia (warsztat w j. angielskim z tłumaczeniem). Roelien Bos-Wierda, Ron Barendsen, Harma de Vries, InnovationLab, NHL Stenden, Holandia
  2. Metodologia STEAM w szkole dla klas 4-8. Agnieszka Chomicka-Bosy, Marlena Hlebowicz, Centralny Dom Technologii.
  3. Klasa myśląca matematycznie, czyli jak zaangażować uczniów. Magdalena Jurewicz, Szkoła Edukacji PAFW i UW.
  4. Matematyka bez podręcznika, czyli jak wyczarować środki dydaktyczne do edukacji matematycznej. Prof. dr hab. Małgorzata Makiewicz, Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego.
  5. Dobrostan nauczyciela, czyli wymarzony pokój nauczycielski (wyzwanie programu Wartość dodana). Karolina Żelazowska, ekspertka edukacyjna
  6. Nie zaczynaj od pomysłu, zacznij od potrzeb. Design thinking jako metoda projektowania rozwiązań w szkole. Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą.
  7. Tworzymy autorski scenariusz krok po kroku, czyli design thinking na lekcji. Warsztaty dla nauczycieli, którzy realizowali wyzwania Wartości dodanej. Michał Szeląg, Fundacja Szkoła z Klasą

Ważnym elementem wydarzenia były panele dyskusyjne. Pierwszy z udziałem uczniów ze szkół podstawowych z Gdańska i Warszawy był rozmową o tym, jak powinny wyglądać ciekawe lekcje matematyki. Dyskutowaliśmy także o tym, w jaki sposób na różne potrzeby odpowiadały lekcje z wykorzystaniem materiałów programu Wartość dodana. Uczniowie mówili przede wszystkim o odpowiedzialności, samodzielności i możliwości podejmowania decyzji. Wyzwania programu np. Stwórzcie wymarzoną salę lekcyjną, zainspirowały ich do opowieści o szkole idealnej, w której mogliby bez przeszkód w nieszablonowy sposób uczyć się wszystkich przedmiotów. 

Odpowiedzią na panel uczniowski był panel z udziałem ekspertów z Polski i zagranicy. W rozmowie wzięli udział: dr Anna Baczko-Dombi z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dr Roelien Wierda z Uniwersytetu NHL Stenden w Holandii, dr Petros Georgiakakis z Uniwersytetu w Pireusie w Grecji, dr Dominique Persano Adorno z Uniwersytetu w Palermo we Włoszech oraz dr Hanna Viitala z Uniwersytetu w Helsinkach w Finlandii.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspaniałą energię i zaangażowanie, mówcom i ekspertom za poświęcony czas i cenne wnioski, a partnerom za wszelkie wsparcie. 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją zdjęciową, a wkrótce również filmową z wydarzenia. Liczymy na kolejne spotkania w tak inspirującym gronie.

WARTOŚĆ DODANA: konferencja „Matematyka jest wszędzie”

Fot. Stefan Mleczak