W ramach wsparcia Klubu Młodego Odkrywcy w Ukrainie odbyły się cztery webinary dotyczące organizacji pracy szkoły, środowiska edukacyjnego i innowacyjnych metod nauczania, takich jak: metoda pracy projektowej i metoda odwróconej lekcji. Prowadziły je: Oktawia Gorzeńska – doświadczona dyrektorka szkoły oraz Marta Florkiewicz-Borkowska – Nauczycielka Roku 2017.
Записи вебінарів двома мовами (польською та українською) можна знайти на YouTube.
Nowoczesna szkoła – dobre praktyki z Polski, Estonii i Finlandii
Wieloletnia dyrektorka szkoły, propagatorka projektu „Szkoła dla innowatora” – Oktawia Gorzeńska dzieliła się swoim bogatym doświadczeniem w organizacji pracy szkoły. Opowiadała, czym są i jak uczyć kompetencji przyszłości, m.in. myślenia krytycznego i analizy, świadomego wykorzystania technologii, odporności na stres, elastyczności, czy umiejętności rozwiązywania złożonych problemów. Na przykładach szkół, które odwiedziła w Estonii, Finlandii i Polsce, pokazywała innowacyjne metody pracy i działania placówek.
Organizacja pracy szkoły w czasie pandemii
Podczas webinarów został również poruszony wątek pandemii i nauczania zdalnego. Oktawia Gorzeńska dzieliła się swoim doświadczeniem z organizacji pracy szkoły w warunkach pandemicznych oraz wskazywała na niezbędne elementy, które muszą zostać spełnione, aby zdalne nauczanie było efektywne i satysfakcjonujące dla wszystkich. Podkreślała, że edukacja zdalna nie może być przeniesieniem nauczania stacjonarnego 1:1, ale konieczne jest przemyślane i konsekwentne dopasowanie metod i formy pracy do możliwości i potrzeb uczniów i uczennic.
Webinary z Oktawią Gorzeńską:
- Szkoła kompetencji przyszłości – jakie metody, formy pracy i praktyki wspomagają rozwijanie kompetencji
- Jak zorganizować środowisko edukacyjne szkoły, żeby uczniowie czuli się bezpiecznie, i mogli się skutecznie rozwijać? Rola nauczyciela, dyrektora i ucznia w tworzeniu bezpiecznego psychicznie środowiska. Aktualne trendy
- Innowacje edukacyjne w praktyce – na przykładzie szkół fińskich, estońskich i polskich
- Organizacja pracy szkoły. Jak zorganizować kształcenie na odległość i współpracę nauczycieli?
Innowacyjne metody nauczania – od Pani FloBo
O innowacyjnych metodach nauczania mówiła Marta Florkiewicz-Borkowska, znana jako Pani Flobo. Opowiadała o swoim doświadczeniu w pracy metodą projektową oraz odwróconej lekcji. Na przykładach pokazywała, jak zacząć je stosować krok po kroku. Osoby uczestniczące słuchając konkretnych historii mogły się przekonać, do czego praca projektowa, czy metoda odwróconej lekcji mogą być przydatne i kiedy po nie sięgać.
Webinary z Martą Florkiewicz-Borkowską:
- Metoda myślenia projektowego. Jak zmienić kulturę nauczania i codzienną pracę w klasie?
- Odwrócona lekcja. Na czym polega ta metoda i jak ją wykorzystać do budowania samodzielności i odpowiedzialności uczniów?
Wkrótce na naszym kanale YouTube pojawią się nagrania z powyższych webinarów z tłumaczeniem na język ukraiński.
Webinary o organizacji pracy szkoły i innowacjach w edukacji
Projekt Kluby Młodego Odkrywcy w Ukrainie i w Gruzji jest prowadzony przez Fundację Szkoła z Klasą. Partnerem merytorycznym jest Centrum Nauki Kopernik – Koordynator Klubów Młodego Odkrywcy, a strategicznym – Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Gruzińskim liderem jest Ilia State University. Ukraińskimi liderami projektu są organizacje: Lviv Open Lab i Science Centre Ternopil, które na potrzeby projektu zawiązały Konsorcjum. Projekt współfinansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu „Równać Szanse”.