Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki historii oraz HiT-u ze szkół ponadpodstawowych do udziału w pilotażu programu Cyfrowa Historia. Osobom uczestniczącym oferujemy scenariusze zajęć wykorzystujące metodę digital storytellingu, na temat: totalitaryzmów i demokratyzacji, zimnej wojny oraz kolonizacji i dekolonizacji.

W programie Cyfrowa Historia zajęliśmy się historią Europy w XX wieku i chcemy pokazywać wybrane, złożone problemy społeczne, polityczne i ekonomiczne w nowoczesny sposób z wykorzystaniem nowych technologii i ciekawych, angażujących metod pracy. Dzięki zaangażowaniu w program organizacji z Polski, Hiszpanii i Belgii – będziemy budować wspólną europejską opowieść.

Wspólnie z partnerami przygotowaliśmy trzy scenariusze zajęć dotyczące historii Europy w XX wieku, które ułatwią Wam omówienie z uczniami i uczennicami tematów związanych z: totalitaryzmami i demokratyzacją, zimną wojną oraz kolonizacją i dekolonizacją. Każdy ze scenariuszy oparty jest na cyklu Kolba – sprawdzonym sposobie uczenia się przez doświadczenie. Do każdego materiału została dołączona cyfrowa oś czasu z wyszczególnionymi najważniejszymi wydarzeniami związanymi z danym tematem.

Wierzymy, że tak stworzone materiały ułatwią uczniom i uczennicom ze szkół ponadpodstawowych przyswojenie wiedzy na te ważne tematy związane z historią nie tylko Polski, ale także Europy oraz świata.

Biorąc udział w pilotażu programu, nie tylko jako pierwsi będziecie mieli szansę wprowadzić nowe rozwiązania podczas lekcji historii oraz HiT-u, ale również będziecie mieli realny wpływ na kształt i treść opracowywanych przez nas materiałów. Na podstawie uzyskanych informacji zwrotnych wprowadzimy potrzebne modyfikacje w scenariuszach, które będą równolegle testowane we wszystkich krajach partnerskich.

Aby zgłosić się do pilotażu programu Cyfrowa Historia do 4 listopada wypełnij formularz zgłoszeniowy. Należy w nim wybrać minimum jeden scenariusz zajęć, który przetestujesz z uczniami i uczennicami w listopadzie 2022 r. Liczba osób, które mogą przetestować konkretny scenariusz jest ograniczona.

 

Po przetestowaniu scenariuszy, każdy uczestnik i uczestniczka programu wypełnia krótką ankietę ewaluacyjną do 11 grudnia. Na podstawie odpowiedzi z ankiety udoskonalimy materiały, które w przyszłym roku udostępnimy wszystkim nauczycielom i nauczycielkom z Polski, Belgii i Hiszpanii.

Zachęcamy również do zapoznania się z materiałem Cyfrowa Historia. Raport z badań, który powstał w ramach programu. Dowiecie się z niego, jak nauczyciele i nauczycielki historii z Polski, Hiszpanii i Belgii postrzegają nauczany przez siebie przedmiot oraz program nauczania historii Europy XX wieku, z jakich metod i narzędzi korzystają na lekcjach oraz jakie wyzwania stoją przed nimi i jak sobie z nimi radzą.

W razie pytań związanych z rekrutacją do programu zapraszamy do kontaktu: cyfrowahistoria@szkolazklasa.org.pl


Program Cyfrowa Historia (Digital HI-storytelling) prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą w partnerstwie z Asociación Smilemundo (Hiszpania) i King Baudouin Foundation (Belgia) ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+.