Świetlica Socjoterapeutyczna „Mały Książę” prowadzona jest od ponad 16 lat przez Stowarzyszenie „Otwarte drzwi” na Warszawskiej Pradze. Świetlica to miejsce otwarte dla dzieci i młodzieży, prowadzące działalność w charakterze zajęć pozalekcyjnych. Na stałe współpracuje z około trzydzieściorgiem wychowanków i ich rodzinami. Celem działalności Świetlicy jest wsparcie podopiecznych, pochodzących nierzadko z rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo. Tutaj mają szansę na zdrowy rozwój, odzyskanie poczucia bezpieczeństwa, ale również na rozwój kreatywności i drzemiących w nich talentów. Podopieczni otrzymują pomoc w odrabianiu prac domowych, uczestniczą w zajęciach socjoterapeutycznych, arteterapeutycznych i sportowych, korzystają ze wsparcia żywnościowego, odzieży, zabawek, a także pomocy dydaktycznej. Dodatkowo, świetlica organizuje wycieczki edukacyjne i krajoznawcze.

Bardzo istotnym elementem pracy wychowawczej świetlicy jest kształtowanie postaw podopiecznych. Pochodzą oni w większości z rodzin dysfunkcyjnych, ze słabym kapitałem społecznym, osiągają niskie wyniki w nauce, są niedożywieni, zaniedbani medycznie i emocjonalnie. Tym samym, są poważnie zagrożeni dziedziczeniem postaw, stylu życia, nawyków i dysfunkcji swoich rodziców. Praca wychowawców świetlicy, jest więc długofalowym projektem mającym na celu przygotowanie podopiecznych do dorosłości i samodzielności. Jednym z elementów tej pracy jest kształtowanie postawy odpowiedzialności i budowanie poczucia sprawczości. To właśnie perspektywa nowego pola do działania w tym zakresie, skłoniła kadrę świetlicy do zaangażowania się w projekt Włączeni.

Diagnoza potrzeb, którą przeprowadziliśmy w ramach projektu, pokazała, że świetlica nie potrzebuje pomysłów na kolejne aktywności czy projekty. Jest ich już wystarczająco dużo a znacznie pilniejszą potrzebą jest stwarzanie przestrzeni, w których można poczuć siłę własnego wpływu, nawet w niewielkiej skali, wzmacniających poczucie sprawczości u wychowanków. Świetlica jest miejscem, w którym pyta się podopiecznych o ich zdanie, konsultuje pomysły, wspólnie decyduje o ważnych sprawach. Dlatego też kadra i wychowankowie szukali możliwości zrobienia czegoś razem, dogadywania się, może nawet spierania, ale przede wszystkim wspierania.

Społeczność świetlicy wspólnie zdecydowała, że chce nauczyć się przygotowywać materiały promujące ich działalność. Mieć wpływ na to, czego o świetlicy mogą dowiedzieć się inni, ale i podjąć próbę jej promocji, którą będzie też można wykorzystać do fundraisingu. 

Młodzież korzysta dziś ze smartfonów na co dzień, ma więc w swoich rękach narzędzia które umożliwiają im znacznie więcej niż mogliby przypuszczać. Potrzeba im jedynie mądrego przewodnika po świecie nowych technologii i mediów. Do współpracy w projekcie zaprosiliśmy Borysa Burę, który od lat zapewnia wsparcie w promocji i prowadzeniu komunikacji w social mediach wielu organizacjom pozarządowym. Ekspert przygotował dla kadry i wychowanków warsztat, podczas którego uczyli się przygotowywać filmowe materiały promocyjne. Rozpoczęli od opracowania założeń i celu filmów, następnie rozpisali ich scenariusze i mogli przystąpić do nagrań. Pod okiem eksperta uczyli się tworzyć krótkie filmy za pomocą smartfona, z których potem montowali dłuższe materiały ucząc się przy tym obsługi programu Windows Movie Maker. Ich prace opowiadały o tym, jak świetlica wygląda, co można robić przychodząc do niej i o tym kim są jej wychowankowie – czym się pasjonują i jak spędzają czas.

Dalsza praca w projekcie polegała na doskonaleniu umiejętności zdobytych podczas warsztatu. Młodzież opracowywała kolejne scenariusze krótkich filmów a następnie je realizowała – od planu zdjęciowego aż do montażu. Powstał też poważny plan wykorzystania przygotowanych materiałów do kampanii fundraisingowej w mediach społecznościowych. Młodzież wspólnie z kadrą debatowała nad celem zbiórki – od remontu ogrzewania (bardzo potrzebnego placówce!) po zbiórkę na wyposażenie świetlicy albo wakacyjny wyjazd wychowanków. Wszystkie pomysły są różnie istotne i konieczne, dlatego społeczność świetlicy zdecydowała wypróbowywać je kolejno, krok po kroku, tworząc kolejne filmowe materiały promocyjne.

Zaangażowanie we Włączonych z pewnością wzmocniło poczucie wspólnoty społeczności świetlicy i było kolejną okazją do uczenia się pracy zespołowej oraz barania odpowiedzialności. Przygotowane materiały filmowe dały ich twórcom wielką satysfakcję, radość i poczucie dumy. Planują realizację kolejnych i kolejnych. Wychowankowie świetlicy wiedzą, że mają coś do powiedzenia w sprawie ich miejsca i traktują je jak swoje. My i ich wychowawcy mamy nadzieję, że w takich właśnie okolicznościach zrodzą się młode obywatelki i obywatele, pomimo trudności, z jakimi startują w życie.