Nauka online, zamknięte szkoły, baseny, sale sportowe i boiska – lockdown spowodował, że aktywność fizyczna wśród najmłodszych spadła o 33%*. Sport i rekreacja na świeżym powietrzu zostały zastąpione siedzeniem przed komputerem, a średni czas poświęcony na ruch zmniejszył się z 58% do 21%. Tymczasem zarówno zdrowie fizyczne i psychiczne, jak i dobre relacje, w tym relacje z rówieśnikami, to podstawa. Gdy ich zabraknie, trudno mówić o dobrym procesie edukacyjnym. O tym, jak duże znaczenie dla harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży ma aktywność ruchowa, przekonujemy się właśnie teraz, w czasie pandemii.

Ponad rok spędzony w domu pogłębił u uczniów wady postawy, problemy z kondycją fizyczną i nadwagą, pogorszyła się również kondycja psychiczna młodych ludzi. Jak wynika z badań, dzieci mniej aktywne fizycznie gorzej radzą sobie z negatywnymi emocjami w czasie izolacji – częściej towarzyszy im niepokój, apatia oraz trudności z nauką*.

Niezależnie od tego czy pracujemy zdalnie czy stacjonarnie, WF nie powinien być przedmiotem „drugiej kategorii”, traktowanym, jak coś mniej ważnego niż matematyka czy historia. Aktywność fizyczna jest równie ważnym elementem rozwoju młodego człowieka, co zdobywanie twardej wiedzy. Ponadto wzmacnia odporność naszego organizmu na stres, choroby i pomaga głowie lepiej pracować.

Uczniowie i uczennice tęsknią za ruchem i relacjami

Uczniowie pytani o szkołę sprzed pandemii i o to, za czym najbardziej tęsknią, często wspominali ruch i aktywność fizyczną, a nawet te codzienne, kiedyś być może niedoceniane momenty. „Za lekcjami wychowania fizycznego, ludźmi z klasy, rozmową” – odpowiada jedna z pytanych osób. „Za wychodzeniem z domu do szkoły, ruchem jakiego dostarczała mi trasa do szkoły” – komentuje druga**.

Szkoła ma za zadanie zapewnić uczniom i uczennicom 180 minut aktywności fizycznej w tygodniu pod opieką nauczyciela wychowania fizycznego. Profesor Bartosz Molik, rektor warszawskiej AWF stwierdza, że „tak naprawdę nie ma znaczenia, czy lekcje wychowania fizycznego są w tygodniu dwie, czy cztery, ale to, czy po ukończeniu szkoły będziemy mieli wpojoną potrzebę aktywności fizycznej. My chcemy, żeby każdy był mistrzem lub mistrzynią dla siebie. Celowo nie używam słowa rywalizacja. Nie chcemy, żeby dzieci wróciły po pandemii i się porównywały”*** – dodaje.

Ruch na każdej lekcji

Zrezygnujmy z twardego podziału na aktywności fizyczne i intelektualne. Dzieci uczą się i poznają świat poprzez działanie, a ruch pozwala im na osiąganie lepszych wyników w nauce. Dlaczego nie wprowadzić elementów aktywności fizycznej na każdej lekcji? Uczniowie chętniej biorą udział w zajęciach, na których mogą się ruszać i doświadczać. Dlaczego matematyka nie mogłaby być taką lekcją? Możemy przygotować karty z wyzwaniami ruchowo-wiedzowymi czy grę terenową ze stacjami do rozwiązywania równań matematycznych. Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu uczniowie i uczennice będą mieli szansę na wszechstronny rozwój podczas każdej lekcji, a wspólne działania pomogą ponownie zintegrować klasę po pandemii.

Polecamy

Po powrocie do szkoły zadbajmy o ruch i wykorzystajmy wspólne zabawy czy ćwiczenia, aby pobyć razem, wzmocnić relacje, odbudować więzi po okresie izolacji i edukacji zdalnej. Dzięki temu te ostatnie dni roku szkolnego mogą być dobrym czasem zarówno dla uczniów i uczennic, jak i dla nauczycieli i nauczycielek. Tego z całego serca Wam życzymy.


* Raport Aktywność fizyczna i żywienie dzieci w czasie pandemii, zrealizowany w ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego!”, styczeń 2021, www.nestle.pl/media/raport-dzieci-w-czasie-izolacji

** Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami, www.zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf

*** Minister chudnie, bo ćwiczy. A jak chce rozruszać przykute do komputerów dzieci?, Justyna Suchecka, 24.03.2021, www.tvn24.pl/premium/nauka-zdalna-jak-minister-przemyslaw-czarnek-chce-rozruszac-dzieci-przykute-do-komputerow-5050329

 

Powyższy tekst został wysłany w kwietniu 2021 roku do osób zapisanych do naszego newslettera.