Wiele osób jest już znużonych zdalnym nauczaniem, co zrozumiałe, ale niewątpliwie nowe technologie dają nam wszystkim wspaniałe możliwości. Ostatnio mogło się o tym przekonać siedem zespołów projektowych z różnych rejonów Polski, uczestniczących w programie Edukacja Inspiracja. Zobaczyli się online podczas spotkań międzyszkolnych, żeby opowiedzieć sobie nawzajem o swoich projektach edukacyjnych. Jak było? Przeczytajcie w naszej relacji!

W kwietniu i w maju odbyły się łącznie cztery spotkania międzyszkolne – w każdym z nich wzięły udział po dwa zespoły projektowe złożone z uczniów oraz nauczycieli-opiekunów. Spotykające się zespoły dzieliło często nawet kilkaset kilometrów odległości, każde ze spotkań było inne, ale wszystkie łączyła ciekawość i zaangażowanie uczniów.

Pierwsze spotkanie – zespołu ze Specjalnej Szkoły Podstawowej w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Ośnie Lubuskim z zespołem ze Szkoły Podstawowej Specjalnej przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Miłakowie było absolutnie wyjątkowe. Dlaczego? Obie szkoły przez cały rok szkolny pracowały stacjonarnie, a to spotkanie było dla uczniów pierwszym doświadczeniem tego, jak mogłaby wyglądać zdalna nauka. Uczniowie z zespołu z Ośna Lubuskiego pokazali czołg, który stoi przed ich szkołą. Opowiedzieli o tym, skąd on się tam wziął, jaka jest jego historia i czego ciekawego dowiedzieli się o nim podczas realizacji projektu. Za to uczniowie z Miłakowa wraz z nauczycielką zaprezentowali swoje piękne lapbooki dotyczące patriotyzmu, krzyżówki i zadania związane z tym tematem oraz imponującą kolekcję klocków Lego, która pomaga im w realizacji projektu. Klocki posłużyły również w trakcie spotkania do stworzenia prototypu czołgu, który uczniowie zobaczyli na ekranie dzięki zespołowi z Ośna Lubuskiego.

W kolejnym spotkaniu wzięły udział zespoły ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Pawła Stalmacha w Wiśle oraz ze Szkoły Podstawowej w Starej Obrze. Nauczycielki na to wydarzenie zaplanowały wiele atrakcji – zaczęły od rebusów i szyfrów, na podstawie których każdy zespół miał odgadnąć, skąd jest drugi. Następnie uczniowie zaprezentowali swoje projekty – zespół ze Starej Obry opowiedział o przedstawieniach teatralnych, i wyzwaniach związanych z pandemią z jakimi się mierzyli. Natomiast zespół z Wisły podzielił się tym, co odkrył na temat zasad dobrego zachowania, panujących dzisiaj, dawniej i w innych krajach. Po tej prezentacji nastąpiły zabawy integracyjne – m.in. uczniowie wspólnie zastanawiali się, a następnie budowali narzędzia, które mogłyby się przydać Alfie – przybyszowi z kosmosu – gdyby chciał uczyć się zdalnie. To autorska wersja naszego narzędzia, które w oryginalnej wersji znajdziecie w naszej bibliotece materiałów.

Zespół ze Szkoły Podstawowej z Marianki wziął udział w dwóch spotkaniach międzyszkolnych. W pierwszej kolejności spotkał się on z uczniami i nauczycielką z Publicznej Szkoły Podstawowej w Warszawicach. Spotkanie zaczęło się od wyświetlenia animacji poklatkowej, którą w ramach swojego projektu stworzyli uczniowie z Warszawic. Pokaz filmowy wywołał duże zainteresowanie uczniów z Marianki, którzy zadali serię pytań dotyczących tego, jak stworzyć taki film, ile czasu potrzeba na produkcję czy jak wyglądała praca nad scenariuszem. Następnie role się odwróciły i zespół z Marianki opowiedział o realizacji przedstawienia „Dziewczynka z zapałkami”, które wraz z nauczycielkami stworzyli, a finalnie nagrali. Podzielili się także tym, jakie wyzwania przed nimi stanęły oraz w jaki sposób pokonali trudności. Opierając się na swoich doświadczeniach, opowiedzieli o promocji swojego przedstawienia i źródłach inspiracji.

W kolejnym spotkaniu wzięły udział zespół ze Szkoły Podstawowej im. Św. Brata Alberta w Żurawiczkach oraz ponownie zespół ze Szkoły Podstawowej w Mariance. Najpierw uczniowie z Żurawiczek pokazali krótki film o swoim zespole i projekcie, dotyczącym poznawania historii swojej szkoły. Następnie odpowiedzieli na pytania zespołu z Marianki, m.in. o to, gdzie szukali informacji na temat historii szkoły, o najciekawsze informacje, które zdobyli czy też z kim przeprowadzali wywiady i jak się do nich przygotowywali. Potem zespół z Marianki opowiedział o swoim przedstawieniu „Dziewczynka z zapałkami” i odpowiedział na pytania uczniów z Żurawiczek – np. skąd pomysł na taki temat przedstawienia, czy planują kolejne spektakle i jeżeli tak, jakie („Dziady”) oraz czy aktorzy stresowali się wystąpieniem na żywo.

Wszystkie spotkanie były niezwykle ciekawe i inspirujące. Zarówno my, jak i nauczycielki odpowiedzialne za projekty widzą po tych spotkaniach potencjał do współpracy i być może kolejnych spotkań. Mamy nadzieję, że tak się właśnie stanie!

Inspiracje ze spotkań międzyszkolnych online Edukacji Inspiracji

 

Edukacja Inspiracja to program grantowy dla nauczycieli z małych miejscowości prowadzony przez Fundację EFC we współpracy z Fundacją Szkoła z Klasą.