(S)pokój nauczycielski

Pigułka wiedzy o mindfulness, czyli materiały wraz z prostymi, podstawowymi ćwiczeniami, które można wykorzystać w pracy również w grupach wielokulturowych.

Wstęp

Quiz – sprawdź swoją wiedzę na temat uważności​​

    Pytanie 1

    Które z poniższych zdań definiuje uważność?

    Właściwa jest odpowiedź b. Klasyczna definicja uważności (ang. mindfulness) mówi: [Uważność] oznacza szczególny rodzaj uwagi: świadomej, skierowanej na obecną chwilę i nieosądzającej. (Kabat-Zinn 2021)

    Pobierz plik pdf po więcej informacji.

    Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

      Pytanie 2

      Które z poniższych zdań jest prawdziwe?

      Prawidłowa jest odpowiedź a. Uważność to szczególny rodzaj uwagi – świadomej, skierowanej na obecną chwilę i nieosądzającej.

      Pobierz plik pdf po więcej informacji.

      Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

        Pytanie 3

        Wokół uważności narosło nieco mitów i nieporozumień. Spróbujemy rozbroić kilka najbardziej popularnych.

        Które z poniższych zdań jest prawdziwe?

        Prawidłowa jest odpowiedź d.

        Pobierz plik pdf po więcej informacji.

        Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

          Pytanie 4

          Które z poniższych zdań jest prawdziwe?

          Zdanie b najlepiej oddaje prawdę. Nauczyciele i nauczycielki, praktykując uważność, wnoszą spokój i zrównoważenie, są bardziej obecni i zadowoleni, mniejszym kosztem przechodzą przez sytuacje stresowe. Ma to wpływ na obniżenie poziomu pobudzenia i na jakość kontaktów w relacjach z osobami uczniowskimi i rodzicami.

          Pobierz plik pdf po więcej informacji.

          Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

            Pytanie 5

            Które z poniższych zdań jest prawdziwe?

            Zdanie c jest prawdziwe i poparte badaniami (Roeser i in. 2012).

            Pobierz plik pdf po więcej informacji.

            Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Pytanie 6

              Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

              Prawdziwe jest zdanie b. Uważność jest pomocna w różnych sferach życia.

              Pobierz plik pdf po więcej informacji.

              Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Infografiki

              Infografiki do pobrania i wykorzystania podczas lekcji, spotkań z radą pedagogiczną lub rodzicami.

              Pobierz infografiki

              Podcasty

              • Hanson R. (2018). Szczęśliwy mózg. Wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie, Sawicka-Chrapkowicz A. [tłum.], Sopot: GWP.
              • Kabat-Zinn J. (2020). Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, Smagacz H. [tłum.], Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
              • Kabat-Zinn J. (2014). Praktyka uważności dla początkujących, Listwan J.P. [tłum.], Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
              • Kabat-Zinn J. (2021). Życie, piękna katastrofa, Skrzypczak R. [tłum.], Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
              • Siegel D. (2016) Burza mózgu nastolatka, Bochenek K. [tłum.] Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
              • Siegel D. (2018). The Yes brain. Mózg na tak, Gruszczyńska M. [tłum.], Warszawa: Harper Collins.
              • Siegel D., Payne Bryson T. (2020). Potęga obecności, Dżdża J. [tłum.], Warszawa: Mamania.
              • Stahl B., Goldstein E. (2015). Uważność. Trening redukcji stresu metodą mindfulness, Sawicka-Chrapkowicz A. [tłum.], Sopot: GWP.
              • Teasdale J., Williams M., Segal Z. (2016). Praktyka uważności ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego, Bilmin J. [tłum.], Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
              • Young S. (2013), What is Mindfulness?
              • Williams M., Penman D. (2014). Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie, Warszawa: Samo Sedno.

              Strategie

              W komponencie STRATEGIA znajdziesz informacje o tym, jak działania na rzecz uważności powinny być realizowane w szkole w sposób logiczny i spójny, angażujący całą społeczność szkolną.

              Podcasty

              Praktyka

              Komponent PRAKTYKA, to ciekawe pomysły na aktywności i zadania do wykorzystania bezpośrednio w pracy z uczniami i uczennicami. To małe rzeczy, które – wielokrotnie powtarzane – dużo znaczą, bo wspierają proces budowania uważności w klasie.

              Inspiracje

              Komponent INSPIRACJE zawiera refleksje uczestniczek kursu Krople Uważności oraz przykłady tego, jak wykorzystały wiedzę zdobytą na kursie do pracy z klasą.