Budowanie poczucia wartości

Wiedza

Quiz

    Pytanie 1

    Na początek zapraszamy na wspólną wycieczkę w głąb siebie. Prosimy o odpowiedź na poniższe pytanie.
    Co składa się na poczucie wartości?

    a. Doświadczenia z przeszłości.b. Aktualna wiedza o sobie.c. Poczucie wartości to nasze przeszłe doświadczenia i samowiedza.

    Prawidłowa jest odpowiedź c, bo to, co myślimy o sobie, jest wynikiem zarówno naszych relacji z osobami znaczącymi, jak i wiedzy, którą aktualnie dysponujemy. Jak pokażemy dalej, doświadczenia z przeszłości są czasami kluczowe dla tego, jak patrzymy na siebie dzisiaj.

    Pobierz plik pdf po więcej informacji.

    Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

      Pytanie 2

      Który z wymienionych aspektów życia jest źródłem największego niezadowolenia wśród młodzieży ostatnich klas szkół podstawowych i szkół średnich?

      a. Wygląd.b. Kontakty z rodziną.c. Stan materialny.d. Kontakty z nauczycielami i nauczycielkami.

      Teoretycznie wszystkie te aspekty mogą być źródłem niezadowolenia. I oczywiście zdarzają się trudne sytuacje w każdym z obszarów. Jednak dla nas ważna jest ocena globalna, a z badań wynika, że młodzież jest najbardziej niezadowolona z własnego wyglądu (Poleszak, Kata 2022).

      Pobierz plik pdf po więcej informacji.

      Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

        Pytanie 3

        Wysokie wyniki w nauce:

        a. gwarantują wysoką samoocenę,b. wiążą się z niską samooceną,c. nie przesądzają ani o niskiej, ani o wysokiej samoocenie.

        Prawidłowa odpowiedź w naszym quizie to c. Warto zrozumieć, dlaczego świetne wyniki w nauce nie gwarantują (choć też nie wykluczają) wysokiego poczucia własnej wartości (samooceny). Aby to wyjaśnić, możemy przyjąć założenie, że samoocena szkolna to nie jedyny wyznacznik poczucia wartości. Taka interpretacja sugeruje złożony model (a nie pojedynczą cechę) i występowanie innych elementów budujących poczucie wartości każdego z nas. Ponadto dzięki zebranej już wiedzy na ten temat możemy się domyślać, że składowe samooceny układają się w pewną strukturę, że są elementy bardziej
        i mniej znaczące, ale wszystkie są ważne. Ostatecznie o poczuciu wartości decyduje nasza ocena zebranych informacji na temat tego, jacy jesteśmy.

        Pobierz plik pdf po więcej informacji.

        Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

          Pytanie 4

          Dla budowania wysokiego poczucia wartości w środowisku szkolnym szczególne znaczenie mają:

          a. wymagania rodziców,b. relacje z nauczycielami i nauczycielkami,c. relacje z rówieśnikami i rówieśniczkami,d. wszystkie powyższe.

          Prawidłowa jest odpowiedź c.
          Budowanie poczucia wartości to – jak już wiemy – zjawisko złożone i rozciągnięte w czasie. Zanim ukształtujemy własną samoocenę, korzystamy z informacji otrzymywanych od innych ważnych dla nas osób, a nawet wykorzystujemy ich sposoby interpretowania naszych zachowań. Czasami te interpretacje mogą się wręcz stać sposobami oceny nas samych.

          Pobierz plik pdf po więcej informacji.

          Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

            Pytanie 5

            Osiągnięcie stabilnej samooceny to zadanie rozwojowe przypadające na okres:

            a. 6–13 lat;b. 13–15 lat;c. 16–18 lat;

            Samoocenę budujemy od najmłodszych lat, ale moment, w którym powinna ona być już ukształtowana, to 16–18 rok życia (prawidłowa odpowiedź to c). Stabilność poczucia własnej wartości pozwala zmierzyć się z poważnymi obciążeniami (życiowymi sprawdzianami), takimi jak egzamin dojrzałości czy egzaminy zawodowe w szkołach branżowych. Pamiętajmy jednak, że mówimy o indywidualnym procesie (dlatego jest podany okres, a nie konkretny wiek). Zadanie rozwojowe polegające na kształtowaniu poczucia wartości młode osoby realizują poprzez osobiste doświadczenia – bodźce płynące z ciała, psychiki i społeczeństwa oraz odpowiedzi organizmu (Brzezińska 2000).

            Pobierz plik pdf po więcej informacji.

            Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Pytanie 6

              Który z poniższych przejawów myślenia o sobie jest najbardziej pożądany w budowaniu poczucia wartości młodego człowieka?

              a. Ja nie jestem w porządku, ty jesteś w porządku.b. Ja nie jestem w porządku, ty nie jesteś w porządku.c. Ja jestem w porządku, ty nie jesteś w porządku.d. Ja jestem w porządku, ty jesteś w porządku.

              Każdy z powyższych układów prowadzi do innego przekonania o sobie i jest konsekwencją samooceny młodego człowieka (Harris 2018). Jej adekwatny poziom prezentujemy w odpowiedzi d. Takie stwierdzenie świadczy o stabilnej, silnej i właściwej ocenie siebie, bez pomniejszania ani kompensacyjnego zwiększania swojej wartości.

              Pobierz plik pdf po więcej informacji.

              Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Infografiki

              Infografiki do pobrania i wykorzystania podczas lekcji, spotkań z radą pedagogiczną lub rodzicami.

              Pobierz infografiki

              Strategie

              W komponencie STRATEGIE znajdziesz informacje o tym, jak działania na rzecz dobrostanu powinny być realizowane w szkole w sposób logiczny i spójny, angażujący całą społeczność szkolną, a także proponujemy Ci konkretne strategie działań w każdym z 6 obszarów. Zapraszamy także do obejrzenia filmów, w których eksperci na podstawie swoich doświadczeń opowiadają, jak opisane strategie stosują w codziennej pracy w szkole i klasie.

              Praktyka

              Komponent PRAKTYKA,to ciekawe pomysły na aktywności i zadania do wykorzystania bezpośrednio w pracy z uczniami i uczennicami. To małe rzeczy, które – wielokrotnie powtarzane – dużo znaczą, bo wspierają proces budowania dobrostanu w klasie. Weź je sobie i skorzystaj z nich razem z uczniami na lekcji czy w innych sytuacjach szkolnych.

              Inspiracje

              Komponent INSPIRACJE zawiera refleksje uczestniczek pilotażu materiałów Szkoły Dobrostanu  oraz przykłady tego, jak wykorzystały zdobytą wiedzę do pracy z klasą.