Dobrostan cyfrowy

Wiedza

Quiz

    Pytanie 1

    Dobrostan cyfrowy powinien się nam kojarzyć przede wszystkim z:

    a. uzależnieniem od technologii,b. niepożądanymi nawykami w zakresie korzystania z technologii,c. optymalnym (zbalansowanym) korzystaniem z technologii.

    Poprawna odpowiedź to c. Optymalne (zdrowe, zrównoważone) korzystanie z technologii to prawidłowe określenie dla dobrostanu cyfrowego. Dość często nietrafnie zestawiamy ten termin z niepożądanymi nawykami związanymi z korzystaniem z telefonu czy innych mediów cyfrowych (to tak, jakby wiązać używanie telefonu z niezdrowymi nawykami żywieniowymi; zob. także Sutton 2017) lub z dolegliwościami, które reprezentują złe samopoczucie cyfrowe, takimi jak uzależnienie od technologii (Lee, Lee, Park 2019). Mówiąc wprost – dla wielu ludzi synonimem dobrostanu cyfrowego jest rzadkie (lub czasowo ograniczone) korzystanie z mediów cyfrowych, czyli tzw. dieta cyfrowa czy detoks cyfrowy. Jest to trochę zaskakujące, ponieważ pojęcie ogólnego dobrostanu nie jest (i nie powinno być) rozumiane jako brak niepożądanych zjawisk, ale raczej jako stan „optymalnego doświadczenia psychologicznego i funkcjonowania” (Deci, Ryan 2008, s. 1).

    Pobierz plik pdf po więcej informacji.

    Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

      Pytanie 2

      Czy poniższe zdanie jest prawdą, czy fałszem?
      Większość współczesnych nastolatków i nastolatek zmaga się z zaburzonym dobrostanem cyfrowym, a korzystanie przez nich z internetu należy określić jako problematyczne.

      PrawdaFałsz

      Jest to zdanie nieprawdziwe. Jednym z częściej akcentowanych obecnie problemów dotyczących mediów cyfrowych jest ich nadmierne wykorzystywanie, zwłaszcza przez najmłodszych użytkowników i użytkowniczki. Zwraca się uwagę na czas spędzany przy smartfonach czy komputerach (choć akurat ten aspekt jest poddawany krytycznej analizie naukowej; także my szczegółowo rozwijamy tę kwestię w pozostałych rozdziałach tego modułu). Podkreśla się zaburzenia dobrostanu cyfrowego i ich konsekwencje dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Stało się to szczególnie ważne w kontekście pandemii COVID-19 i lockdownów wymuszających zdalną edukację i pracę oraz zapośredniczone kontakty społeczne. Ale gdy przyjrzymy się uważnie wynikom badań naukowych, okaże się, że problematyczne korzystanie z internetu nie jest aż tak powszechne, jak uważa wielu nauczycieli i nauczycielek, rodziców czy nawet osób ze świata nauki.

      Pobierz plik pdf po więcej informacji.

      Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

        Pytanie 3

        Czy poniższe zdanie to prawda czy fałsz?
        Czas ekranowy to jedna wspólna wartość określająca łączny dostęp do różnych technologii w określonym czasie, np. w ciągu jednego dnia.

        PrawdaFałsz

        Zdanie jest fałszywe. To jeden z kilku znanych mitów związanych z dobrostanem cyfrowym. Żyjemy, jak zauważył prof. A. Przybylski z Oxford Internet Institute (2019), w wieloekranowym świecie – mamy do czynienia z ekranami smartwatchów, smartfonów, komputerów, telewizorów, urządzeń, ekranami kinowymi, wbudowanymi i innymi. Robimy na nich wiele różnych rzeczy. Łączenie czasu korzystania z tych wszystkich ekranów w jedną wspólną wartość jest pozbawione sensu. Przecież wielokrotnie działamy na kilku ekranach jednocześnie – oglądając film, sprawdzamy coś w smartfonie czy komputerze, a czasem w tym samym momencie korzystamy jeszcze ze smartwatcha.

        Pobierz plik pdf po więcej informacji.

        Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

          Pytanie 4

          Jak najlepiej dbać o dobrostan cyfrowy grona nauczycielskiego, uczennic i uczniów w szkole?

          a. Należy maksymalnie ograniczyć korzystanie z mediów cyfrowych na terenie szkoły (zdrowy czas to ten bez technologii).b. Należy do pewnego stopnia ograniczyć korzystanie z mediów cyfrowych, tj. umożliwić korzystanie z technologii podczas zajęć z informatyki (tylko na sprzęcie szkolnym, np. w pracowni komputerowej) i przerw.c. Należy podczas różnych zajęć lekcyjnych wykorzystywać urządzenia cyfrowe, również te przynoszone przez uczniów i uczennice.

          Prawidłowa odpowiedź to c. Nie rozwiniemy kompetencji cyfrowych uczennic i uczniów poprzez utrudnianie im dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przypomnijmy sobie, że w unijnych ramach kompetencji cyfrowych dla obywateli DigComp 2.1 są zawarte m.in.: wyszukiwanie informacji, ocena danych, informacji i treści cyfrowych, aktywność obywatelska z wykorzystaniem technologii cyfrowych, tworzenie treści cyfrowych czy rozwiązywanie problemów, ale też ochrona zdrowia i dobrostanu (Carratero, Vuorikari, Punie 2017).

          Pobierz plik pdf po więcej informacji.

          Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

            Pytanie 5

            Które z wymienionych poniżej działań wychowawczych najbardziej sku-
            tecznie pomagają dbać o dobrostan cyfrowy w szkole?

            a. Wprowadzenie zakazu korzystania z mediów cyfrowych na terenie szkoły (poza lekcjami informatyki).b. Zachęcanie uczennic i uczniów do podejmowania rozmaitych aktywności offline oraz do samokontroli i autorefleksji w zakresie korzystania z mediów cyfrowych.c. Koncentrowanie się na lekcjach (np. wychowawczych) na negatywnych aspektach korzystania z mediów cyfrowych, tj. cyberagresji, hejcie, sekstingu itp.

            Prawidłowa odpowiedź to b.
            Do najskuteczniejszych, udowodnionych naukowo, działań wpływających na dobrostan cyfrowy, które mogą podjąć nauczycielki i nauczyciele w szkole należą:
            1. zachęcanie uczennic i uczniów do podejmowania rozmaitych aktywności niewymagających korzystania z mediów ekranowych, np. do aktywności na świeżym powietrzu, kontaktu z przyrodą, rozwijania zainteresowań unplugged, takich jak sport, działania artystyczne, prospołeczne itp.;
            2. inicjowanie zajęć online rozwijających uczniowskie zainteresowania, wspomagających edukację lub zachęcających do podejmowania aktywności obywatelskich czy szerzej – prospołecznych (np. e-wolontariatu);
            3. organizowanie wspólnych aktywności online angażujących nie tylko uczennice i uczniów, ale też rodziców/opiekunów oraz grono nauczycielskie;
            4. podejmowanie dyskusji i działań wychowawczych o samokontroli w zakresie stosowania mediów oraz o zasadach ekranowych, które warto wdrożyć, by czuć się dobrze (por. Galpin, Taylor 2018).

            Pobierz plik pdf po więcej informacji.

            Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Pytanie 6

              Czy poniższe zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe?
              Współcześni nauczyciele i nauczycielki muszą posiadać kompetencje cyfrowe, które pomogą uczennicom i uczniom zadbać o ich dobrostan cyfrowy.

              PrawdaFałsz

              Oczywiście to prawda.
              Stworzone na zlecenie Komisji Europejskiej ramy kompetencyjne DigCompEdu dla nauczycielek i nauczycieli zawierają szczegółowe wytyczne dotyczące niezbędnych tej grupie umiejętności cyfrowych (Redecker 2017). W opracowaniu znajdziemy 22 podstawowe kompetencje uporządkowane w ramach 5 obszarów:
              1. zaangażowania zawodowego;
              2. wykorzystywania zasobów cyfrowych w codziennej pracy;
              3. wykorzystywania technologii cyfrowych w procesie nauczania–uczenia się,
              4. wykorzystywania rozwiązań cyfrowych do poprawy sposobów kontroli i oceny pracy uczennic i uczniów;
              5. wspierania i wzmacniania uczennic i uczniów oraz dbania o rozwój ich kompetencji cyfrowych.
              Ostatnia z wymienionych kompetencji dotyczy, oprócz edukacji medialnej czy współpracy cyfrowej, także umiejętności odpowiedzialnego wykorzystania mediów cyfrowych. To z kolei wiąże się z podjęciem działań pedagogicznych zapewniających fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan młodych osób podczas korzystania z technologii. Zawiera się w tym także umożliwienie uczącym się zarządzania ryzykiem oraz bezpiecznego i odpowiedzialnego
              używania narzędzi cyfrowych.

              Pobierz plik pdf po więcej informacji.

              Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Infografiki

              Infografiki do pobrania i wykorzystania podczas lekcji, spotkań z radą pedagogiczną lub rodzicami.

              Pobierz infografiki

              Strategie

              W komponencie STRATEGIE znajdziesz informacje o tym, jak działania na rzecz dobrostanu powinny być realizowane w szkole w sposób logiczny i spójny, angażujący całą społeczność szkolną, a także proponujemy Ci konkretne strategie działań w każdym z 6 obszarów. Zapraszamy także do obejrzenia filmów, w których eksperci na podstawie swoich doświadczeń opowiadają, jak opisane strategie stosują w codziennej pracy w szkole i klasie.

              Praktyka

              Komponent PRAKTYKA,to ciekawe pomysły na aktywności i zadania do wykorzystania bezpośrednio w pracy z uczniami i uczennicami. To małe rzeczy, które – wielokrotnie powtarzane – dużo znaczą, bo wspierają proces budowania dobrostanu w klasie. Weź je sobie i skorzystaj z nich razem z uczniami na lekcji czy w innych sytuacjach szkolnych.

              Pobierz materiały:

              Inspiracje

              Komponent INSPIRACJE zawiera refleksje uczestniczek pilotażu materiałów Szkoły Dobrostanu  oraz przykłady tego, jak wykorzystały zdobytą wiedzę do pracy z klasą.