Interwencja kryzysowa

Wiedza

Quiz

    Pytanie 1

    Czym jest interwencja kryzysowa?

    a. Pierwszą pomocą psychologiczną w kryzysie.b. Psychoterapią krótkoterminową.c. Zarządzaniem kryzysami i katastrofami.

    Prawidłowa jest odpowiedź a.
    Interwencja kryzysowa to pierwsza pomoc psychologiczna (emocjonalna) w sytuacji kryzysu. Definicja nie bez powodu nawiązuje do pierwszej pomocy przedmedycznej, której nie udzielają przecież profesjonalni medycy i medyczki. Warto umieć wykonać resuscytację czy zatamować krwotok, żeby pomóc osobie, która tego potrzebuje. Podobnie jest z interwencją kryzysową. Profesjonalnie zajmują się nią odpowiednio przygotowani (np. kończący studia podyplomowe) specjaliści i specjalistki
    z zakresu pedagogiki, psychologii i psychiatrii, ale dobrze by było, aby podstawowe zasady znali wszyscy.

    Pobierz plik pdf po więcej informacji.

    Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

      Pytanie 2

      Czym jest kryzys?

      a. Krótkotrwałym czasem obniżonego nastroju (chandrą).b. Naruszeniem stabilności psychiki w odpowiedzi na trudne wydarzenie.c. Rodzajem choroby psychicznej (podobnym do depresji, lęków, natręctw).

      Prawidłowa jest odpowiedź b.
      Kryzys jest poważniejszy niż krótka chandra. Nie jest jednak chorobą psychiczną (chociaż może się w nią przerodzić), tylko naturalną częścią życia. Każdy człowiek, bez względu na wiek i sytuację, doświadcza w swoim życiu kryzysów. Z większością z nich radzi sobie sam, dzięki wsparciu rodziny lub przyjaciół.

      Pobierz plik pdf po więcej informacji.

      Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

        Pytanie 3

        Czy poniższe zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe?
        Nauczyciele i nauczycielki powinni dysponować procedurą, dzięki której zawsze będą mogli pomóc uczniowi lub uczennicy w kryzysie.

        PrawdaFałsz

        To zdanie jest fałszywe. Ale istota sprawy tkwi nie w tym, że nie powinniśmy pomagać uczniom i uczennicom w kryzysach, lecz w tym, że nie ma jednej skutecznej procedury pomagania, która mogłaby wesprzeć wszystkich. Kryzys jest zjawiskiem indywidualnym i niepowtarzalnym, dlatego dla każdej znajdującej się w nim osoby dobre będzie co innego. Jednej długa rozmowa może pomóc, inną jeszcze bardziej zirytować. Niektórzy potrzebują dotyku lub przytulenia, a inni pracy w dystansie.

        Pobierz plik pdf po więcej informacji.

        Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

          Pytanie 4

          Ile procent nauczycieli i nauczycielek chce pomagać podopiecznym i uważa, że uczeń lub uczennica mogliby zwrócić się do nich ze swoim problemem?

          a. 75%.b. 50%.c. 25%.

          Prawidłowa jest odpowiedź a – trzy czwarte polskich nauczycielek i nauczycieli chce pomagać (Rozmawiaj z Klasą [...] 2021). 65% chciałoby się szkolić z umiejętności udzielania wsparcia.
          Wspomniany raport wskazuje, że osoby pracujące w systemie edukacji w następujący sposób postrzegają najczęstsze przyczyny problemów dzieci i młodzieży:
          76% – niskie poczucie własnej wartości,
          76% – brak zainteresowania ze strony rodziców,
          68% – brak akceptacji ze strony rówieśników i rówieśniczek,
          65% – presja rówieśników i rówieśniczek.

          Pobierz plik pdf po więcej informacji.

          Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

            Pytanie 5

            Jak najlepiej pomagać człowiekowi w kryzysie?

            a. Pocieszać, mówiąc, że nic strasznego się nie stało.b. Wysłać osobę do psychiatry.c. Akceptować kryzys i towarzyszyć osobie.

            Oczywiście prawidłowa jest odpowiedź c i pewnie to ją wybrała większość osób. Trzeba jednak podkreślić, że wskazanie odpowiedzi b nie jest błędem człowiek w kryzysie potrzebuje czasem porady lekarza psychiatry i np. przepisania odpowiednich leków. Ponieważ kryzys nie jest wydarzeniem, ale niepowtarzalną, subiektywną reakcją na sytuację stresową, u każdej osoby może przebiegać inaczej. Interwencja kryzysowa powinna być realizowana zgodnie z zasadą indywidualizacji, którą obrazuje sentencja „dla każdej osoby znajduję nową teorię i nową praktykę”.

            Pobierz plik pdf po więcej informacji.

            Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Pytanie 6

              W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną świadczą:

              a. wyłącznie pedagog/pedagożka lub psycholog/psycholożka szkolna;b. wyłącznie wychowawcy i wychowawczynie klas, pedagog/pedagożka lub psycholog/psycholożka szkolna.c. całe grono nauczycielskie, pedagog/pedagożka lub psycholog/psycholożka szkolna.

              Oczywiście prawidłowa jest odpowiedź c, co jasno wynika z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. W § 4 ust. 2 czytamy, że pomoc taką świadczą wszyscy merytoryczni pracownicy i pracowniczki placówki, czyli „nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni”.

              Pobierz plik pdf po więcej informacji.

              Niepoprawna odpowiedź, spróbuj jeszcze raz.

              Infografiki

              Infografiki do pobrania i wykorzystania podczas lekcji, spotkań z radą pedagogiczną lub rodzicami.

              Pobierz infografiki

              • Badura-Madej W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
              • Greenstone J.L., Leviton S.C. (2004). Interwencja kryzysowa, Gajdzińska M. [tłum.], Sopot: GWP.
              • Kaczmarek Ł.D. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne, Poznań: Zysk i S-ka.
              • Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
              • Paradowska J., Płuciennik D. (2017). Coaching w sytuacji kryzysu, Warszawa: Wydawnictwo Edgard.
              • Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, Sopot: GWP.
              • Brodniak W.A. [red.] (2007). Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, Warszawa:Rzecznik Praw Dziecka.
              • Komender J., Wolańczyk T. [red.] (2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci Warszawa: PZWL.
              • Ostaszewski K., Kucharski M., Stokwiszewski J. (2021). Wyniki badania dzieci i młodzieży (wiek 7–17 lat). Konferencja projektu EZOP II, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
              • Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, Sopot: GWP.
              • Kołakowski A., Pisula A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk: GWP.
              • Wilson M.S., Reschly D.J. (1996). Ocenianie w szkoleniu i praktyce psychologii szkolnej, „Przegląd Psychologii Szkolnej”, nr 25 (1), 9–23.

              Strategie

              W komponencie STRATEGIE znajdziesz informacje o tym,jak działania na rzecz dobrostanu powinny być realizowane w szkole w sposób logiczny i spójny, angażujący całą społeczność szkolną, a także proponujemy Ci konkretne strategie działań w każdym z 6 obszarów. Zapraszamy także do obejrzenia filmów, w których eksperci na podstawie swoich doświadczeń opowiadają, jak opisane strategie stosują w codziennej pracy w szkole i klasie.

              Praktyka

              Komponent PRAKTYKA,to ciekawe pomysły na aktywności i zadania do wykorzystania bezpośrednio w pracy z uczniami i uczennicami. To małe rzeczy, które – wielokrotnie powtarzane – dużo znaczą, bo wspierają proces budowania dobrostanu w klasie. Weź je sobie i skorzystaj z nich razem z uczniami na lekcji czy w innych sytuacjach szkolnych.

              Inspiracje

              Komponent INSPIRACJE zawiera refleksje uczestniczek pilotażu materiałów Szkoły Dobrostanu  oraz przykłady tego, jak wykorzystały zdobytą wiedzę do pracy z klasą.