Jaka powinna być proporcja między edukacją wspomaganą cyfrowo i analogową? Do jakiego stopnia Sztuczna Inteligencja wyręczy, a może zastąpi nauczycieli? Jaka powinna być relacja pomiędzy edukacją a technologiami cyfrowymi i treściami, które konsumują za ich pomocą dzieci i młodzież? Jak głęboko technologia cyfrowa ingeruje w procesy poznawcze i emocjonalne u dzieci i młodzieży? Czy i jakie zmiany powoduje? Jak rozwój technologii cyfrowych wpływa na rozwój naszych społeczności? – o tym porozmawiają uczestnicy konferencji Pokazać – Przekazać 21 i 22 sierpnia 2025 w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.
Jak pokazują dane z badań zrealizowanych przez Centrum Nauki Kopernik w 2023 roku, 96% uczniów w wieku 13–19 lat codziennie używa smartfonów, prawie połowa z nich dysponuje również tabletami. Raport Fundacji Cyfrowe Obywatelstwo wskazuje, że wśród dzieci między
7 i 14 rokiem życia z Internetu korzysta 85%, a prawie wszystkie korzystają z urządzeń mobilnych. Spędzają tam średnio nieco ponad 4 godziny dziennie, najchętniej korzystając z serwisów streamingowych, społecznościowych oraz komunikatorów.
Powyższe dane skłaniają do wielu pytań, które ożywią debaty, panele dyskusyjne, sesje warsztatowe i nieformalne rozmowy prowadzone w trakcie konferencji PP 2025.
Program konferencji Pokazać - Przekazać 2025
Program jest zbudowany wokół trzech ścieżek tematycznych, sygnowanych przez trzy zawarte w tytule konferencji wartości: wolność, wiedzę i wspólnotę. Można je uznać za ideały przyświecające procesowi edukacyjnemu – wszak jego celem powinno być kształcenie jednostek autonomicznych, rozumiejących otaczający je świat i umiejących funkcjonować w rozmaitych społecznościach. Wyrażają one także nadzieje, które towarzyszyły wczesnej epoce rozwoju Internetu – miała to być przestrzeń oferująca użytkownikom niezależność wypowiedzi, natychmiastowy dostęp do nieograniczonych zasobów wiedzy i możliwość komunikacji z każdą osobą na świecie. Tymczasem dziś nasza wolność jest zagrożona przez internetową inwigilację oraz marketingową i polityczną inżynierię wpływu. Wiedza oparta na nauce jest kwestionowana przez rozmaite irracjonalizmy i kampanie dezinformacyjne. Wspólnota pęka po liniach polaryzacji i atomizacji społecznej. A to wszystko w epoce błyskawicznego rozwoju Sztucznej Inteligencji, którego kierunku i konsekwencji nie da się w pełni przewidzieć.
Zespół Centrum Nauki Kopernik uważa, że nauka pomaga znaleźć rozwiązania dla problemów trapiących ludzkość. Jednak to nie nauka rozwiązuje problemy tylko ludzie: myślący samodzielnie i działający wspólnie. Krytyczna analiza informacji, współpraca w zespole i sprawczość w działaniu to fundamenty edukacji – teraz i w przyszłości. Podczas PP 2025 będzie przestrzeń do przyjaznego dialogu i kuluarowych rozmów, jak mierzyć się z różnymi wyzwaniami, korzystając z osiągnięć nauki i rozwiązań nauczycieli, edukatorów – praktyków oddolnych zmian w procesie uczenia i uczenia się.
Uczestnicy PP 2025 podejmą wysiłek krytycznego spojrzenia na relacje edukacji i technologii cyfrowych. Wysłuchają ponad 20 ekspertów i ekspertek, wymienią się doświadczeniami i wiedzą w ramach 4 formatów dyskusyjnych oraz wypracują możliwe rozwiązania problemów poruszanych w trakcie 16 warsztatów. Dowiedzą się, jak odzyskiwać kontrolę nad korzystaniem z mediów elektronicznych i twórczo korzystać z dostępnych narzędzi.
Poznają edukacyjny potencjał gier komputerowych innych niż Minecraft i Roblox. Z młodymi przewodnikami zajrzą w niedostępne dla dorosłych zakamarki Internetu. Poszukają ścieżek powrotu do uważnego doświadczania kultury. Podejmą wspólną próbę zrozumienia tego, co dzieje się wokół i stworzą strategie mądrego działania.
Fundacja Szkoła z Klasą na Pokazać - Przekazać
Fundacja Szkoła z Klasą będzie obecna zarówno na części warsztatowej, jak i na Giełdzie Inicjatyw tegorocznego wydarzenia. W programie tegorocznej konferencji Pokazać – Przekazać znajdą się dwa warsztaty prowadzone przez ekspertki Fundacji.
Magda Domańska, koordynatorka programu Szkoła z Klasą, poprowadzi warsztat „Dialog jako narzędzie budowania odporności w szkole”, w którym uczestnicy poznają metodę dialogu jako sposób na wzmacnianie relacji i dobrostanu psychicznego w szkolnej społeczności. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, czym dialog różni się od debaty, jak wprowadzać jego elementy do codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Agnieszka Gwiazdowicz, trenerka w programie Asy Internetu zaprosi z kolei do refleksji nad tym, „W jakich społecznościach funkcjonujemy online?”. Podczas warsztatu uczestnicy przyjrzą się zjawisku baniek informacyjnych i polaryzacji w sieci, poznają narzędzia do pracy ze stereotypami i dowiedzą się, jak wspierać uczniów w krytycznym odbiorze treści online oraz budowaniu bardziej otwartych, uważnych wspólnot w szkole.
Jak wziąć udział w konferencji?
Aby wziąć udział w konferencji należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i wnieść opłatę:
- cena promocyjna „early birds” – 299 zł brutto / 243 zł netto – do 28 czerwca
- cena regularna 450 zł brutto / 366 zł netto – do 13 sierpnia.
Organizatorzy zapewniają całodzienne wyżywienie, przerwy kawowe z przekąskami i napoje. Nie zwracają kosztów podróży i zakwaterowania. Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie potwierdzające udział w konferencji.