Szkoły się zamykają ale to nie oznacza, że przez dwa tygodnie ludzie muszą przestać się uczyć. Jak piszemy o tym od kilku lat, edukacja to nie tylko lekcje w szkole, to proces, który odbywa się cały czas, czasem nawet nieświadomie – i może być sensowny albo nie. Możemy na przykład godzinami doskonalić swoją umiejętność gry w “Pacmana” albo rozwijać inną, trochę bardziej przydatną w życiu kompetencję (np. językową) albo pasję (np. filmową czy szachową). Jak pomóc dzieciom i młodym ludziom mądrze wykorzystać ten czas, nie tylko w celach rozrywkowych i towarzyskich (oczywiście online), ale też naprawdę rozwojowo? 

Na szczęście jest w Polsce sporo otwartych zasobów edukacyjnych do wszystkich poziomów nauczania i wszystkich przedmiotów. Chcemy wspólnie stworzyć listę tych zasobów, tak byście jako nauczyciele i rodzice mogli pokazać je dzieciom. Poniżej pokazujemy te najbardziej popularne i darmowe, ale jesteśmy gotowi uzupełniać ją o wasze propozycje – przysyłajcie za pośrednictwem Facebooka albo mailowo (na ogólny adres fundacji). Jest też wiele portali odpłatnych, ale tych – przynajmniej dziś – nie będziemy pokazywać.

  • Darmowe materiały z matematyki, informatyki i innych dziedzin, w tym ćwiczenia do wykonania online znajdziecie na polskiej wersji słynnej Khan Academy 
  • Może to dobry czas, żeby wreszcie zajrzeć do e-podręczników, przygotowywanych od lat ze środków unijnych, gdzie jest mnóstwo dobrych tekstów, ilustracji  i trochę prostych ćwiczeń – prawie wszystko na wolnych licencjach 
  • Listę otwartych zasobów i narzędzi edukacyjnych zaktualizował właśnie niezwodny Kamil Śliwowski, współpracownik Fundacji Szkoła z Klasą i wieloletni aktywista Koalicji Otwartej Edukacji 
  • Zapraszamy do biblioteki Fundacji Szkoła z Klasą – wpisz słowo kluczowe w wyszukiwarkę materiałów, zaznacz pożądane obszary, formy materiałów w wyszukiwarce zaawansowanej i wybierz kategorię z menu po lewej stronie  
  • Materiały edukacyjne dla uczniów (i oczywiście nauczycieli) znajdziecie także na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej – wystarczy w wyszukiwarce na głównej stronie wpisać słowo kluczowe (np. przedmiot albo zagadnienie) i przycisnąć lupę 
  • Jeden z najlepszych portali edukacyjnych z milionami znakomicie przygotowanych krótkich filmików, scenariuszami zajęć i zadaniami dla uczniów, w znacznej części przetłumaczonymi na język polski to TED-Ed
  • Polecamy portal z materiałami z różnych przedmiotów (nie wszystkich, ale warto sprawdzić) na Edukator.pl
  • Darmowe lekcje wideo z matematyki na Pistacja TV
  • Naukowe „wkrętki” i inne materiały Centrum Nauki Kopernik 
  • Wszystkie wolne, czyli udostępnione na otwartych licencjach książki z domeny publicznej 
  • Listę mądrych edukacyjnych filmów o życiu przygotował Przemek Staroń na swoim FB

JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW, GDY SZKOŁA NIE PRACUJE?

Pewnie znajdą się tacy ludzie, którzy uznają, że skoro szkoły są zamknięte, to pozamiatane i nie ma o czym mówić. My jednak wiemy – widzimy to już z mediów społecznościowych oraz waszych maili i telefonów, że wielu nauczycieli chce kontaktować się z uczniami online i pomóc im dobrze wykorzystać te dwa tygodnie. To na pewno nie musi być – a nawet nie powinna – męka dla jednych ani drugich. A rodzice będą wam dozgonnie wdzięczni! 

To może być czas na czytanie dobrych książek (może nawet lektur), poszukanie informacji o rzeczach, które naprawdę nas interesują, a może nawet – zrobienie super projektu, na przykład  o … koronawirusie, epidemiach – kiedyś i teraz, budowie wirusów, dezinformacji czy międzypokoleniowej solidarności. Jutro przedstawimy krótki poradnik “projektowy” i “przedmiotowy”, teraz tylko kilka wskazówek, z jakich narzędzi można korzystać w kontaktach z uczniami:

  • grupy, fanpage, czaty i inne grupowe narzędzia komunikacyjne 
  • blogi klasowe (było ich tysiące w “Szkole z Klasą” i “WF z Klasą”) 
  • wspólne dokumenty w chmurze (np. Google Docs albo pad-y Linuxa)
  • platformy e-learaningowe i wirtualna klasa w chmurze (Microsoft, Google, Apple i inni giganci IT dają takie narzędzia, część polskich szkół już ich używa, ale są także oferty mniejszych firm)
  • komunikacja przez dziennik elektroniczny
  • wysyłanie propozycji, tekstów czy zadań mailem
  • komunikacja i zajęcia przez Skype, Zoom, Webex, Messenger, Slack, Discord itp.
  • narzędzia do quizów i wspólnej nauki (np. quizlet czy kahoot)
  • klasowe Padlety, Trello 

Oczywiście wspólnie z innymi nauczycielami i dyrekcją warto ustalić, z jakich narzędzi będzie korzystała szkoła do komunikacji z rodzicami i uczniami – na pewno główne komunikaty powinny się pojawiać na stronie internetowej szkoły i poprzez dziennik elektroniczny. A jeśli szkoła ma stronę na Facebooku, może również wykorzystać taki kanał. Wydaje nam się jednak, że przy okazji koronawirusa można przetestować także inne narzędzia szybkiej komunikacji z dużą grupą odbiorców. Potraktujmy ten czas jako moment na testowanie nowych rozwiązań – nie tylko w zakresie sposobów witania się ze sobą, ale także uczenia się przez całe życie (LLL, czyli Life Long Learning) i w każdej dogodnej sytuacji (WWL, czyli World Wide Learning).