obrazem
Sześć szkół i sześć różnych rozwiązań dotyczących zmian w przestrzeni edukacyjnej. Taki jest efekt projektu Wspólnie kształtujemy przestrzeń szkoły.
Przez ostatnie miesiące pomagaliśmy warszawskim szkołom zaprojektować na nowo przestrzeń edukacyjną i poprawić funkcjonowanie w trzech obszarach: fizyczno-architektonicznym, wirtualno-technologicznym oraz społecznym. To było nie lada wyzwanie – każda placówka miała oczywiście inne potrzeby i priorytety. Jednak każdej udało się wypracować konkretne rozwiązanie i – co więcej – wprowadzić je w życie.
Wyzwanie podjęło z nami sześć warszawskich szkół. Wszystkim serdecznie gratulujemy!
- Technikum Architektoniczno-Budowlane im. St. Noakowskiego wypracowało koncepcję wewnętrznej identyfikacji wizualnej szkoły, która ma pomóc korzystać z infrastruktury budynku szkolnego oraz zaplanowało zmianę numeracji sal budynku.
- VII Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego pracowało nad projektem nowego wystroju stołówki szkolnej oraz nad zasadami, które miały w stołówce obowiązywać.
- Szkolną stołówką oraz salami świetlicowymi i korytarzami zajęła się także społeczność Szkoły Podstawowej nr 94 im. Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego. Zespół projektowy zebrał potrzeby uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie wspólnie użytkowanych przestrzeni i wspólnie wypracował rekomendacje dla remontu.
- Szkoła Podstawowa nr 234 im. Juliana Tuwima wypracowała koncepcję remontu korytarza szkolnego, przestrzeni wokół wejścia do szkoły oraz gabinetu dyrekcji.
- Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego zajęła się zmianami w szatniach i na szkolnej świetlicy.
- Szkoła Podstawowa nr 323 im. Polskich Olimpijczyków podjęła się pracy w obszarze witrualno-technologicznym. Uczniowie wraz z nauczycielami przeanalizowali sposoby korzystania z internetu i znajomość zasad bezpieczeństwa wśród uczniów i nauczycieli i zapoznali się z tematyką praw autorskich oraz bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych. Na koniec wspólnie zaplanowali szkolne zasady korzystania z sieci.
Jak pracowaliśmy ze szkołami?
W każdym wypadku zaczynaliśmy od indywidualnej diagnozy najpilniejszych potrzeb i problemów – nie chcieliśmy na siłę wprowadzać jednego rozwiązania, odpowiedniego dla wszystkich. Następnie towarzyszyliśmy zespołom szkolnym w procesie zmian angażując ekspertów i specjalistów z wybranych przez szkoły dziedzin.
Zaczęliśmy od seminarium otwierającego, podczas którego udało się zdiagnozować najważniejsze potrzeby i problemy każdej z 6 szkół. Dzięki temu, że wzięli w nim udział dyrektorzy, nauczyciele, a nawet uczniowie – słowem, wszyscy, którzy są zainteresowani codziennym funkcjonowaniem szkoły – każdy zespół wyszedł ze spotkania z konkretnym pomysłem. Uczestnicy wspólnie obszary, nad którymi mieli dalej pracować i przygotowali ramowy plan działań.
Kluczowym elementem projektu były warsztaty w szkołach z wybranym ekspertem . Dzięki temu, że nie narzuciliśmy żadnej ze szkół tematu szkolenia, spotkania odpowiadały na realne potrzeby placówek.
Do każdej ze szkół przyjechali eksperci z wybranego przez nią obszaru: architektonicznego, technologicznego. Wspólnie z uczestnikami przedyskutowali potrzeby, rozważyli możliwości i zaplanowali zmiany.
Na koniec, po szkoleniach każda placówka skorzystała z konsultacji i otrzymała od naszych ekspertów pakiet konkretnych rekomendacji.
Raz jeszcze dziękujemy wszystkim zaangażowanym i z niecierpliwością czekamy na efekty działań i remontów!
Projekt Wspólnie kształtujemy przestrzeń szkoły był finansowany ze środków Biura Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy.