Przedstawiamy osiemnaście dobrych rad, które powstały na podstawie wypowiedzi Joanny Apanasewicz i Uli Malko w trakcie webinarium Jak uczyć i wspierać młodsze dzieci?. Możemy je stosować, nie tylko w czasie epidemii, ale także gdy już wrócimy do szkół i przedszkoli!

  1. Nie zamęcz rodziców ani dzieci nadmiarem zadań i maili.
  2. Dbaj o relację z dziećmi, buduj wzajemne zaufanie – to ułatwi im uczenie się i wykonywanie zadanych przez ciebie zadań. 
  3. Codziennie korzystaj twórczo z tego, co robią i pokazują w sieci inni nauczyciele/lki.
  4. Do każdej przesyłanej propozycji aktywności, dodaj komentarz dla rodziców, jak mają to zrobić z dziećmi (uprzedzaj z wyprzedzeniem, jakie materiały będą potrzebne w kolejnym tygodniu).
  5. Często pokazuj  efekty pracy dzieci, wybierz prostą aplikację do ich prezentowania (nie zawsze trzeba podpisywać prace imionami dzieci).
  6. Nie wystarczy zasiać dobry pomysł, trzeba do niego wracać, „podlewać” zasiane ziarna (nie tylko fasolki, ale każde działanie).
  7. Nie wysyłaj osobno różnych linków i zadań, tylko stwórz jedno miejsce, gdzie rodzic i dziecko mają wszystko.
  8. Systematycznie doceniaj i wspieraj rodziców, bo im nie jest lekko (maile, sms-y, a nawet dyplomy uznania).
  9. Najpierw zadbaj o siebie i swoje samopoczucie abyś miał/a siłę wspierać rodziców i dzieci.
  10. Nie przesadzaj z podnoszeniem sobie poprzeczki, bo się wykończysz zanim skończy się koronawirus.
  11. Stwórzcie w domu i w klasie proste plany, bo dzieci, potrzebują rytmu, mapy dnia, planu tygodnia.
  12. Wspieraj samoregulację dzieci, proponuj zajęcia, które ją rozwijają, wykorzystując naprzemienność różnych aktywności.
  13. Pamiętaj, że wszystkich dzieci ani rodziców nie dasz rady zaangażować we wszystko, co proponujesz.
  14. Jeśli to możliwe, spotykaj się online z dziećmi w grupie (nawet małej), a nie tylko indywidualnie, one potrzebują też siebie, nie tylko ciebie.
  15. Zostaw dzieciom jakieś pole wyboru, a rodzicom wybór formy i częstotliwości kontaktu.
  16. Do tych rodziców, którzy milczą, wyciągaj rękę, pisz, a nawet dzwoń, żeby sprawdzić, co się dzieje.
  17. Nie przelewaj na dzieci swoich lęków, ale pozwól im wyrażać lęk, upewniaj, że jesteś i będziesz z nimi do czasu, aż kryzys minie.
  18. Zapewniaj, że „koronawirus” się kiedyś skończy, choć nie wiesz dokładnie kiedy.

 

Powyższe wskazówki zebraliśmy również wersji graficznej, którą można pobrać na końcu tekstu. Całość została opracowana przez Alicję Pacewicz jako podsumowanie webinaru Jak uczyć i wspierać młodsze dzieci?, w którym wzięły udział:

  • Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, autorka wielu scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji w zakresie wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, a także z obszaru kreatywnych i aktywizujących metod nauczania
  • Ula Malko – psycholożka dziecięca i mediatorka, współzałożycielka ośrodka wsparcia i rozwoju Bliskie Miejsce. Od ponad 10 lat współpracuje z przedszkolami i szkołami prowadząc konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz specjalistów pracujących z dziećmi.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdalnego nauczania najmłodszych uczniów, obejrzyj nagranie z webinaru.