

Konflikty w demokracji są zjawiskiem naturalnym, a nawet są jej nieodzownym elementem. Ważne jest to, jak się je rozwiązuje. Kiedy głos jakiejś grupy społecznej jest przez długi czas pomijany w debacie publicznej, lub ważne społecznie sprawy są zagrożone, grupa, której to dotyczy, zaczyna głośno wyrażać swoje zdanie, a konflikt może eskalować.
Proponujemy Ci – nauczycielko i nauczycielu – rozmowę z uczniami i uczennicami szkół średnich na temat społecznej polaryzacji. Polaryzacja to proces, w trakcie którego opinie i postawy osób należących do danej społeczności różnicują się do tego stopnia, że mamy do czynienia z dwiema grupami o skrajnie przeciwstawnych poglądach. To sytuacja, w której najwyraźniej słyszalne są zdecydowane „tak” i zdecydowane „nie”. Tworzą się wyraźne obozy o przeciwstawnych przekonaniach, często niechętne do rozmawiania ze sobą, do wymiany poglądów, do debatowania. Czują silną przynależność do jednej ze stron i mają jednoznacznie negatywne opinie o drugiej.
Wypadkową procesu polaryzacji jest to, że inne, bardziej zniuansowane głosy, przestają być słyszane, a przecież każdy i każda z nas, nawet jeśli popiera jakiś pogląd, ma dla niego swoje własne uzasadnienie i motywacje. Często też nie zgadzamy się jakimś stanowiskiem w pełni, ale w jakimś stopniu (mówimy „tak, ale…”, „nie, ale…”).
Jednym ze sposobów przeciwdziałania polaryzacji jest usłyszenie głosu tych, którzy na co dzień są mniej słuchani, oddanie przestrzeni tym, którzy stoją pomiędzy „tak” i „nie”.
Przygotowaliśmy dwa scenariusze zajęć, które ułatwią Ci poprowadzenie lekcji, a uczniom i uczennicom dadzą możliwość zastanowienia się i zrozumienia procesów związanych z protestami kobiet w Polsce w kontekście polaryzacji.
Scenariusz Wyjdź poza czarno-biały świat świetnie sprawdzi się w szkole podstawowej, natomiast Między TAK i NIE w klasach 7-8 szkoły podstawowej oraz szkole ponadpodstawowej.