LICZYMY: Scenariusze zajęć

Data dodania:
25 listopada 2016
Typ materiału:
ćwiczenie/zadanie, gry i zabawy, scenariusz zajęć
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
angażujące środowiska uczenia się
Tagi:
aktywizacja
Licencja:
CC-BY-NC-ND

Nauczycielki Szkoły Podstawowej Montessori im. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie przygotowały propozycje 3 bloków zajęć z obszaru edukacji matematycznej. Ich lekcje prowadzone są na podłodze; uczniowie przestrzegają zasad, współpracują w parach i grupach; nie tylko liczą, ale też badają, poszukują, konstruują.

1. Pan Tik-Tak

Uczeń/uczennica po zakończeniu zajęć:

  • wymienia różne narzędzia do mierzenia czasu;
  • odczytuje pełne godziny na zegarze (zakres 12 godzinny);
  • układa – korzystając ze wskazówek – pełne godziny;
  • współpracuje z innymi dziećmi.

2. Świat trójkątów

Uczeń/uczennica po zakończeniu zajęć:

  • wie, że trójkąt to figura geometryczna oraz wskazuje jego najważniejsze cechy (3 boki, 3 wierzchołki);
  • potrafi rozpoznać różne trójkąty w otaczającej go przestrzeni;
  • potrafi konstruować różne trójkąty (równoramienne, równoboczne i różnoboczny);
  • umie wykonać zadanie we współpracy z innymi dziećmi.

3. Tajemnica Liczby 12

Uczeń/uczennica po zakończeniu zajęć:

  • rozpoznaje i łączy zapis liczby z ilością;
  • buduje dwunastki z różnych składników;
  • wymienia liczby parzyste nieparzyste do 12;
  • buduje parzyste i nieparzyste sumy w zakresie do 12;
  • umie wykonać zadanie we współpracy z innymi dziećmi.

Polecamy także zamieszczone gry planszowe do wykorzystania podczas lekcji.

Lekcje opracowane zostały w ramach programu „Matematyka I klasa” współfinansowanego przez Fundację mBanku przez Karoliną Prus-Wirzbicką, Katarzynę Świerzawską oraz Natalię Studzińską. Pokazowe zajęcia odbędą się w warszawskich szkołach w marcu i kwietniu – relacje z pierwszych lekcji już wkrótce. Opracowujemy też film oraz rekomendacje dotyczące aktywnego prowadzenia nauczania, opartego na samodzielnym operacyjnym rozumowaniu najmłodszych uczniów, poszukiwaniu przez nich własnych strategii i rozwiązań oraz wnioskowaniu i dowodzeniu.

 

 

Zobacz również