Od poniedziałku polska szkoła przenosi się całkowicie na zdalne nauczanie. Wiemy, że jest to trudny czas zarówno dla Was nauczycieli, jak i uczniów. Dzieci i młodzież przeciążone lekcjami przed monitorem komputera potrzebują ruchu. Nie rezygnujmy z WF-u! Po doświadczeniach z poprzedniego roku szkolnego mamy więcej wiedzy jak radzić sobie przy ponownym lockdownie. Kilkoro nauczycieli WF-u z różnych stron Polski podzieliło się swoimi dobrymi praktykami – przeczytaj o nich poniżej albo pobierz je w formie infografiki.

Nie rezygnujmy z WF-u – rekomendacje

Ruch to zdrowie

  • WF dla dzieci i młodzieży szkolnej jest często podstawową oraz jedyną formą systematycznej aktywności fizycznej. Niezależnie, czy pracujesz stacjonarnie, hybrydowo czy zdalnie, przekonuj Dyrekcję i Radę Pedagogiczną, że włączanie ćwiczeń i ruchu do codziennych lekcji jest ważne. Po miesiącach spędzonych w domu to jedna z najważniejszych potrzeb uczniów.
  • Postaw na rekreację, zawody sportowe i tak w większości zostały zawieszone.

Dobre praktyki

  • Każda szkoła pracuje inaczej, nie warto więc porównywać się z innymi nauczycielami. Pamiętaj jednak, aby wymieniać się dobrymi praktykami i pomysłami na organizację lekcji WF. Sprawdzaj nowe rozwiązania i narzędzia.

Język możliwości

  • Zwracaj uwagę na to, co jest możliwe do realizacji, wspólnie z uczniami szukaj rozwiązań, a nie skupiaj się na przeszkodach. Pozytywny przekaz zachęca do działania (w przeciwieństwie do zakazów i obostrzeń).

Współpraca

  • Współpraca z innymi nauczycielami szczególnie teraz jest kluczowa. Wykorzystajcie wspólny potencjał. Wzmacniajcie się nawzajem. Dbajcie o prestiż Waszego zawodu.
  • Współpracuj z rodzicami. To oni są Twoimi sojusznikami – bądźcie współodpowiedzialni za zdrowie dzieci.

Podstawa programowa

  • Modyfikuj program nauczania. Spójrz inaczej na podstawę programową. Możesz dodać aktywności, które uczniowie wykonają samodzielnie z rodzicami (np. jazda na rowerze lub marszobieg) i ocenić je. Stwórzcie dzienniczek aktywności, wybierzcie wspólnie ćwiczenia i zadania, które poprawią gibkość, siłę, koordynację uczniów. Tak rozwiniesz ich świadomość dbania o własne ciało i zdrowie.

Planowanie

  • Obecnie metoda małych kroków jest najlepszą drogą do celu. Zastanów się, jak możesz wesprzeć swoich uczniów? Czego potrzebują? Czego oczekują? Opracuj plan działania na najbliższe tygodnie. Obserwuj i reaguj na bieżąco, modyfikując lekcje w miarę potrzeb.

Zdalne lekcje WF – wskazówki dla nauczycieli

Dobrostan

  • Zdalne nauczanie jest dla nas wszystkich wymagające. Zadbaj o bezpieczeństwo emocjonalne i psychiczne swoje i uczniów. To także element edukacji zdrowotnej. Podnoś na duchu, wzmacniaj. Bądź uważny, zachęcaj do rozmowy (nawet kosztem skrócenia faktycznej lekcji do 30 min i przeznaczenia 15 min na konwersację o samopoczuciu). Warto!

Codzienna dawka ruchu

  • Uczniowie przeciążeni materiałem teoretycznym potrzebują odskoczni, dlatego postaw na ćwiczenia w ruchu i zadania na świeżym powietrzu. Pokaż im, że WF to nie tylko wymagające ćwiczenia, ale też ciekawe zadania motoryczne, gry ruchowe i dobra zabawa. Zachęcaj do rekreacji również z bliskimi.
  • Podążaj za pasjami uczniów i rozwijaj ich samodzielność. Stwórz karty aktywności, gdzie będziecie zapisywać każdą aktywność w ciągu dnia. Sprawdź, kto wykonał codziennie min. 60 minut umiarkowanej aktywności fizycznej zalecanej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
  • Zaproponuj uczniom nowoczesne formy ruchowe (np. pilates, zumba, nordic walking). Może mają swoich ulubionych trenerów? Albo ćwiczą przez internet z bliskimi? Nagradzaj wszelkie dodatkowe aktywności.
  • Nie bój się zapytać ich, jak chcieliby pracować zdalnie. Niech zaskoczą Cię swoją kreatywnością i zainteresowaniami.

Wzajemne zaufanie

  • Współpraca z rodzicami jest kluczem do sukcesu. Bazuj na zaufaniu, że uczniowie wykonują proponowane przez Ciebie zadania i ćwiczenia. Doświadczenie pokazuje, że im mniej naciskasz na przesyłanie dokumentacji aktywności (zdjęć, filmików itp.) tym chętniej rodzice dzielą się przykładami na to, że dziecko ćwiczy.
  • Chcesz, aby uczniowie byli aktywni ruchowo, ale nie możesz prowadzić lekcji z kamerą? Przygotuj materiały do treningu indywidualnego, zdjęcia z komentarzem, karty pracy i zadania ruchowe. Postaraj się, żeby umożliwiały samodzielną pracę ucznia (rodzic pracujący z domu bardzo to doceni).
  • Przypominaj rodzicom, że razem gracie w jednej drużynie, a Waszym celem jest zdrowie dzieci (co jest szczególnie ważne w czasie pandemii).

Małe zwycięstwa

  • Nagradzaj wszelkie osiągnięcia uczniów i świętuj sukcesy. Zdalne nauczanie wymaga dobrej organizacji i motywacji. Być może uczeń nie włącza kamery na lekcje WF, bo nie udało mu się posprzątać w pokoju? Pochwal go, gdy następnym razem połączy się z Wami z wizją.