W konkursie grantowym Przestrzenie Dobrostanu w programie Razem w Klasie przyznaliśmy wsparcie finansowe na realizację projektów umożliwiających zmianę i dostosowanie przestrzeni szkolnej, która będzie służyła większej dbałości o dobrostan psychiczny oraz integrację uczniów i uczennic w szkole. Do tej pory udział wzięło już 55 szkół z udziałem ponad 30 tysięcy uczniów i uczennic z Polski i Ukrainy.
Coraz częściej zwracamy uwagę na to, w jakiej przestrzeni uczą się na co dzień uczniowie i uczennice. Z jednej strony ważna jest estetyka i funkcjonalność pomieszczeń, a z drugiej przestrzenie dające poczucie bezpieczeństwa, umożliwiające wyciszenie i odpoczynek.
Przestrzeń w szkole można zmieniać wprowadzając nawet drobne zmiany, np. kolorowe poduszki, na których można odpocząć podczas przerw. Ważne jest, aby miejsce, w którym spędza się codziennie wiele godzin, było przyjazne i wspierające, nie rozpraszało, a wspomagało proces edukacyjny i dawało poczucie bezpieczeństwa.
Projekty, które realizują szkoły w ramach grantów różnią się od siebie, ale łączy je wspólny cel, jakim jest dbanie o dobrostan uczniów i uczennic!
W programie zachęcaliśmy społeczności szkolne, aby przyjrzeli się swoim przestrzeniom i temu, co można w nich wspólnym wysiłkiem zmienić. Pomysły na zmianę mogły być bardzo różne. Ważne, aby przestrzeń, w której spędza się kilka godzin dziennie, była przyjazna i wspierająca, nie rozpraszała, a wspomagała proces edukacyjny i dawała poczucie bezpieczeństwa.
Projekty w ramach konkursu Przestrzenie Dobrostanu zakładają zaangażowanie społeczności szkolnej. Realizowane są przez zespół projektowy, składający się z dwóch osób nauczycielskich i kilkunastu uczniów i uczennic, w tym dzieci i młodzieży z Ukrainy.
Szkołom, którym został przyznany grant, oferujemy:
Dzięki udziałowi w konkursie grantowym Przestrzenie Dobrostanu na zmianę przestrzeni szkolnych, nauczyciele oraz uczniowie i uczennice mają możliwość tworzenia nowych, inspirujących miejsc do nauki i współpracy w swoim codziennym otoczeniu szkolnym. Uczestnicy i uczestniczki programu mają okazję wzbogacić swoje doświadczenia poprzez samodzielne projektowanie i wspólną realizację pomysłów, co sprzyja integracji społecznej oraz rozwija umiejętności projektowe. Proces ten też pozytywnie wpływa na łamanie barier językowych i pozwala tworzyć przyjazne miejsce szkolne dla wszystkich, które jest wspierające, nie rozprasza, a wspomaga proces edukacyjny oraz daje poczucie bezpieczeństwa.
Tak uczennice i uczniowie ze szkół, które otrzymały granty na zmianę przestrzeni w programie Razem w Klasie, w roku szkolnym 2022/2023, opisywali swoją pracę w zespołach projektowych. Nie tylko przestrzeń, która powstała na skutek ich działań, ale również wspólna praca, wyzwania i doświadczenia stanowiły ogromną wartość w oczach uczniów i nauczycielek.