Materiały edukacyjne

Wszystkie materiały edukacyjne dostępne są na wolnych licencjach (CC-BY-SA 4.0) w 4 wersjach językowych do pobrania na międzynarodowej stronie programu: mathsiseverywhere.eu

Zachęcamy do korzystania z:

POMYSŁÓW NA LEKCJE MATEMATYKI (i nie tylko) oraz

PLAKATÓW EDUKACYJNYCH 

Jak wykorzystywać materiały programowe?

Scenariusze programu Wartość Dodana oparte są na metodzie design thinking (ang. design – projektować, think – myśleć), która polega na tworzeniu rozwiązań w oparciu o pogłębioną analizę potrzeb odbiorców.

Żeby wesprzeć nauczycieli w pracy, przygotowaliśmy zestaw filmów edukacyjnych wraz z pytaniami do refleksji, które pomogą zrozumieć, na czym dokładnie polega metoda design thinking, jak ją stosować w szkole, na lekcjach matematyki i innych przedmiotów i dlaczego warto.

1. Film design thinking - wprowadzenie. Na czym polega i dlaczego warto?

W pierwszym filmie dowiesz się, na czym dokładnie polega metoda design thinking, skąd się wzięła i dlaczego zyskała taką popularność w biznesie i w edukacji. Dowiedz się także, dlaczego warto ją wykorzystać w szkole i jak nie popełnić podstawowych błędów. 

Pytania do refleksji po obejrzeniu filmu 1.:

  1. Jak sądzisz, który etap metody design thinking byłby dla Ciebie najtrudniejszy? Dlaczego? Zastanów się i zapisz wskazówki dla siebie, które pomogą Ci w trakcie pracy. 
  2. Jak myślisz, z jakim etapem będą mieli najwięcej problemu Twoi uczniowie? Jak możesz ich wesprzeć i pomóc uchronić się przed błędami? 

2. Film. Design thinking - zaplanuj lekcję krok po kroku

W drugim filmie zobaczysz, jak wygląda w praktyce lekcja oparta o metodologię programu Wartość dodana i dowiesz się, jak zaplanować własne, autorskie wyzwanie. 

Pytania do refleksji po obejrzeniu filmu 2.:

  1.  Zastanów się, który z materiałów programu Wartość dodana będzie najciekawszy dla Twoich uczniów i od którego chcesz rozpocząć pracę.
  2.  Jeśli czujesz się gotowy/a do stworzenia własnego wyzwania, zadaj sobie pytania:
    1. Czy planowane przeze mnie wyzwanie jest powiązane z życiem codziennym moich uczniów? Czy nie jest zbyt abstrakcyjne?
    2. Czy uczniowie mają szansę naprawdę wdrożyć i przetestować rozwiązanie problemu w praktyce?
    3. Czy mam szansę włączyć nauczyciela innego przedmiotu i podzielić się pracą?

3. Film. Design thinking - jak wykorzystać w szkole na różnych przedmiotach?

W tej serii rozmów z nauczycielami dowiesz się, jak wykorzystać metodę design thinking nie tylko na matematyce. Zobaczysz, jak pomaga zaangażować uczniów na lekcjach polskiego, plastyki czy chemii. Skrócony zestaw inspiracji od nauczycieli zoobaczysz TUTAJ.

Pytania do refleksji po obejrzeniu filmu 3:

  1. Znajdź 3 pomysły wykorzystania metody design thinking na swoim przedmiocie. Wybierz takie, które budzą Twój entuzjazm.
  2. Zastanów się, czy możesz do współpracy zaprosić kolegę/koleżankę uczących innego przedmiotu. Jeśli tak, to kogo? 
  3. Jeśli możesz, zanim przejdziesz do pracy skonsultuj swój pomysł z uczniami  i zapytaj o ich opinię.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o metodzie design thinking, zobacz NAGRANIE Z WEBINARIUM, prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą, w którym opowiadamy szczegółowo o każdym etapie tej metody i pokazujemy dodatkowe narzędzia, z których możesz skorzystać.