Przez pierwszy semestr, w programie „Szkoło, Odwagi!”, wsłuchiwaliśmy się w Wasze potrzeby i oczekiwania. Dzięki diagnozie potrzeb, wiemy z jakimi problemami zmagacie się w swoich szkołach. Dlatego przygotowaliśmy dla Was materiały edukacyjne związane z najważniejszymi zagadnieniami edukacji zdrowotnej: aktywnością fizyczną, zdrowym odżywianiem, równowagą emocjonalną i świadomymi wyborami na rzecz zdrowia.

Przedstawiamy 6 scenariuszy lekcji i warsztatów do wykorzystania przez nauczycieli na swoich lekcjach. 

a) Przekąska na zdrowie: autor Edyta Flądro

Prawidłowe odżywianie jest obecnie ważnym tematem poruszanym nie tylko w szkołach, ale również w kampaniach społecznych i w kampaniach reklamowych różnych produktów. Mówienie o zdrowym jedzeniu jest modne. Ale czy za modą idzie też wiedza? Teoretycznie wszyscy wiemy, co to jest piramida żywienia i jak powinien wyglądać zdrowy posiłek – że należy jeść jak najwięcej warzyw, unikać cukru i tłuszczu. A jak jest w praktyce? Czym kierujemy się idąc na zakupy? Które produkty wybieramy do spożycia? Czy faktycznie są to te najzdrowsze wybory?

Wielokrotnie działa magia reklamy i podświadomie sięgamy po te produkty, które znamy z telewizji, billboardów, gazet, a niekoniecznie po te najzdrowsze bez konserwantów, emulgatorów, słodzików i wypełniaczy.

Wybór najlepszych jakościowo produktów jest równie ważny, jak to co spożywamy. Tego właśnie musimy nauczyć naszych podopiecznych.

b) Moje drugie śniadanie – gra edukacyjna: autor Iwona Bates

Zajęcia z wykorzystaniem gry „Moje drugie śniadanie” mają 3 cele: uświadomienie i przekonanie uczniów, że warto jeść drugie śniadanie; pokazanie, że drugie śniadanie może być smaczne  i że to może być przyjemność; uświadomienie że przygotowanie pełnowartościowego i zdrowego drugiego śniadania wcale nie jest trudne. 

W zabawie może uczestniczyć cała klasa. Zasady nie należą do skomplikowanych, a rezultat rozgrywek zaowocuje rozszerzeniem wiedzy wszystkich uczestników. W grę możecie grać zarówno na pojedynczej lekcji, jak i w czasie popołudnia spędzonego w świetlicy. Do dzieła!
c) Misja: ZDROWIE – gra edukacyjna: autor zespół Fundacji Szkoła z Klasą

Zapraszamy Was do edukacyjnej podróży w czasie, która pomoże Wam lepiej zrozumieć, jakie wybory bohaterki gry – Jagody Astromirskiej – zaważyły na jej przyszłości i jakie decyzje warto podejmować, aby realizować swoje marzenia i żyć pełnią życia.  

Chcielibyśmy, żeby gra była punktem wyjścia do rozmowy z uczniami o hasłach, które przedstawiali w trakcie gry i odniesienia ich do codziennych nawyków zdrowotnych. Wspólnie zastanówcie się, jak te elementy można wykorzystać, poprawić czy uwzględnić w Waszym codziennym życiu, także w Waszej szkole.

d) Zdrowie i higiena każdego ucznia: autor Anna Tulczyńska

Młodzi ludzie w okresie dojrzewania powinni szczególnie dbać o swoją higienę. Jest to dość delikatny i drażliwy temat do rozmowy z uczniami.  Informacje przekazywane na temat zdrowia, profilaktyki chorób są ważne, ale nie zawsze trafiają do Waszych podopiecznych. W jaki sposób zatem zwrócić im uwagę na podstawowe zasady higieny osobistej, w jaki sposób znaleźć argumenty trafiające do nastolatków? Odpowiedzi szukajcie w tym scenariuszu. 

Doświadczenia pracy z nastolatkami, oraz zasady dialogu motywującego pokazują, że im bardziej namawiamy kogoś do zmiany zachowania, tym bardziej stawia on opór, tym bardziej szuka argumentów przeciwko. Z tego względu to uczniowie sami poszukają przekonujących ich powodów do dbania o zdrowie i higienę. Podczas zajęć odwołamy się nie tylko do aspektów biologicznych, ale także psychologicznych takich jak akceptacja rówieśników i chęć podobania się płci przeciwnej.

e) Oddech jest naszym wielkim niedocenianym zasobem: autor Aleksandra Duda

Szacuje się, że w cywilizacji zachodniej 9 na 10 osób oddycha nieprawidłowo. Dlaczego prawidłowy oddech jest tak istotny dla naszego zdrowia? Co warto wiedzieć o jego właściwościach? Jako kontrolować oddech, by świadomie wpływać na nasz organizm? Jak niwelować reakcje stresowe? Jak uspokoić emocje? Dlaczego oddychanie przez usta może być dla nas szkodliwe? Jeśli chcielibyście znać odpowiedzi na wszystkie te pytania, koniecznie zajrzyjcie do tego materiału. Scenariusz lekcji pozwoli Wam na przeprowadzenie prostych ćwiczeń oddechowych w swojej klasie.
f) Emocje – jak sobie z nimi radzić: autor Agnieszka Zasim

W ciągu całego życia towarzyszą nam jakieś emocje. Konieczna jest ich znajomość i świadomość, aby móc sobie z nimi radzić – zwłaszcza jeśli chodzi o te trudne emocje.

Kiedy dziecko reaguje złością, często nie uświadamia sobie tej złości, nie identyfikuje jej w danym momencie, nie odczuwa w ciele, ani nie nazywa. Szczególnie istotne jest, aby zauważać emocje w momencie ich powstawania, ponieważ łatwiej jest radzić sobie z nimi, gdy są mniej nasilone. Aby lepiej poradzić sobie z trudną emocją, dobrze jest również wiedzieć, jaka jest rola emocji, po co je w ogóle czujemy oraz znać konstruktywne metody poradzenia sobie w emocjonalnie obciążającej sytuacji – te informacje znajdziecie właśnie w scenariuszu lekcji.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Projekt realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.