Po pandemicznej przerwie i onlinowych warsztatach, marzec był dla nas powrotem do stacjonarnych szkoleń. W odświeżonej formule zaprosiliśmy nauczycieli i nauczycielki do udziału w Lokalnych Spotkaniach Edukacji Inspiracji. Z warsztatami pojechaliśmy do czterech szkół uczestniczących w programie, które do udziału w spotkaniu zaprosiły również okoliczne placówki. Przeczytajcie relację i przekonajcie się, jak wspaniale było spotkać się na żywo po tej przerwie.

W nowej formule szkoleń to nauczycielki i nauczyciele uczestniczący w obecnej edycji programu grantowego Edukacja Inspiracja zgłaszali do nas chęć organizacji szkolenia w swojej szkole i zapraszali do uczestnictwa w nim kadrę pedagogiczną ze swojej i okolicznych szkół. Zaproponowaliśmy do wyboru dwa tematy: Narzędzia i metody pracy projektowej oraz Nauczyciel jako lider i autorytet. Każda ze szkół wybrała dla siebie ten, który bardziej odpowiadał na potrzeby osób uczestniczących.

Zainteresowanie szkoleniami przerosło nasze oczekiwania – z kilkunastu zgłoszeń mogliśmy wybrać tylko cztery i w ten oto sposób odwiedziliśmy: Szkołę Podstawową nr 2 w Słupnie (woj. mazowieckie), Szkołę Podstawową nr 2 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie), Szkołę Podstawową w Niemczu (woj. kujawsko-pomorskie) oraz Publiczną Szkołę Podstawową w Dargobądzu (woj. zachodniopomorskie).

W Szkole Podstawowej nr 2 w Słupnie i w Szkole Podstawowej w Niemczu przeprowadziliśmy szkolenia pt. Narzędzia i metody pracy projektowej. Szkolenia poprowadzili Michał Szeląg i Aneta Ziemińska z Fundacji Szkoła z Klasą, a w ich trakcie skupiliśmy się na pochodzącej z biznesu metodzie design thinking oraz możliwościach wykorzystania jej w szkole i podczas pracy metodą projektu edukacyjnego. Zgodnie z założeniami design thinking wspólnie zastanawialiśmy się, co można zrobić, żeby jak najlepiej dopasować działania projektowe do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej oraz jak zadbać w projekcie o siebie i zespół projektowy. A wszystko to zrobiliśmy, korzystając z naszych praktycznych narzędzi, takich jak: Alfa, Ciastek czy Kret.

Kolejne dwa szkolenia pt. Nauczyciel jako lider i autorytet przeprowadziła Anna Mazek z Fundacji EFC. W Szkole Podstawowej nr 2 w Nowogrodzie Bobrzańskim oraz Publicznej Szkole Podstawowej w Dargobądzu opowiadała o tym, jak budować relacje z uczniami i uczennicami, by wspierać ich poczucie własnej wartości. Wspólnie z uczestniczkami i uczestnikami szkolenia zastanawiała się również, jak wzmacniać autorytet nauczyciela(-ki) w klasie i być osobą, która realnie i konstruktywnie wpływa na młodych ludzi i za którą będą oni chcieli podążać. Szkolenia bazowały na głównych założeniach wypracowanych przez Jespera Juula – duńskiego terapeuty, który jest jednym z wiodących głosów we współczesnej pedagogice.

Na każdym ze szkoleń pojawili się też przedstawiciele(-ki) regionalnych koordynatorów i koordynatorek Horyzontów – programu stypendialnego Fundacji EFC – do którego trwa rekrutacja. Opowiedzieli o programie i formach wsparcia kierowanych do uczniów i uczennic z małych miejscowości chętnych do kontynuowania nauki w szkołach ponadpodstawowych w dużych miastach.

Po raz kolejny upewniliśmy, jak celna jest nazwa programu Edukacja Inspiracja. Każde spotkanie z nauczycielami i nauczycielkami jest pełne inspiracji i dobrej energii. Nie inaczej było tym razem – a spotkania na żywo pozwoliły na praktyczne ćwiczenia i cenną wymianę doświadczeń w gronie nauczycielskim. Cieszymy się też, że tym razem to my mogliśmy przyjechać do wybranych szkół i przeprowadzić dla nich szkolenia – serdecznie dziękujemy Wam za gościnę! Mamy nadzieję, że przed nami więcej takich spotkań!

Wielki powrót Lokalnych Spotkań Edukacji Inspiracji!

 

Edukacja Inspiracja to program grantowy dla nauczycieli i nauczycielek z małych miejscowości prowadzony przez Fundację EFC we współpracy z Fundacją Szkoła z Klasą.