W dniach 23-28 września gościliśmy w Warszawie grupę gruzińskich nauczycieli zainteresowanych programem Kluby Młodego Odkrywcy. Przygotowaliśmy dla nich mnóstwo inspiracji, spotkań, warsztatów i odwiedziny w niezwykłych edukacyjnie miejscach. Nie zabrakło również zwiedzania miasta i pokazywania atrakcji Warszawy.

Pierwszego dnia nauczyciele przeszli przez warsztat związany z metodą design thinking. Jest to metoda, która uczy jak szukać kreatywnych rozwiązań i rozpracowywać problemy w projektach.

We wtorek odwiedziliśmy szkołę Społeczna Szkoła Podstawowa nr 16 Społecznego Towarzystwa Oświatowego, ponieważ nasi goście byli bardzo ciekawi, jak wyglądają u nas lekcje i proces edukacji formalnej. Gościła nas Ania Badylarka, która od 10 lat jest opiekunką KMO. Nauczyciele mieli okazję zobaczyć lekcje prowadzone przez ich polskich kolegów i koleżanki, porozmawiać z nimi o edukacji i zobaczyć zajęcia klubu KMO. Popołudniu spotkaliśmy się z dyrektorem programowym Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Radosławem Jasińskim. Była to świetna okazja do rozmowy o dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość.

Całą środę spędziliśmy u partnera projektu – Centrum Nauki Kopernik. Nauczyciele wzięli udział w warsztatach ESERO pt. Wrzechświat w Twoich rękach. Edukacja kosmiczna, tak często pomijana i nie doceniana w szkołach, jest fascynująca dla uczniów w każdym wieku i może stać się podstawą wielu ciekawych projektów w KMO. W drugiej połowie dnia odbyło się spotkanie, na którym pracownicy CNK zaprezentowali szczegółowo program i sieć KMO.

Czwartek rozpoczęliśmy zwiedzaniem Centralnego Domu Technologii. CDT posiada pięć przestronnych sal STEAM (sala Science, sala Technology, sala Engineering, sala Arts, sala Mathematics), w których dzieci, młodzież i dorośli mogą wziąć udział w tematycznych warsztatach. Podczas spotkań poznaliśmy m.in. podstawy programowania, druku 3D czy robotyki oraz odbyliśmy szkolenie z zakresu metodologii STEAM. Następnie wróciliśmy do CNK na zwiedzanie wystaw interaktywnych i zajęcia w laboratorium biologicznym.

Cały piątek i sobotę spędziliśmy na warsztatach prowadzonych przez trenerki naszej Fundacji Szkoła z Klasą pt. Jak prowadzić KMO. Były to dwa dni wypełnione eksperymentami, dyskusjami o tym jak stawiać pytania badawcze, jak oddawać uczniom odpowiedzialność za ich pracę badawczą. Dla wielu uczestników swobodne eksperymentowanie i refleksja nad własną pracą – czyli esencja KMO – były zupełnie nowym, otwierającym doświadczeniem.

Nauczyciele zapytani przez nas o pierwsze refleksje odpowiadali, że bardzo im się podobała atmosfera panująca w polskiej szkole, czują się niezwykle zainspirowani i szczęśliwi. Uważają, że największą cechą KMO jest to, że każda, nawet najprostsza rzecz może posłużyć jako pomoc dydaktyczna. Z rzeczy, które ich kompletnie zaskoczyły wymienić można to, że nauka może odbywać się na wesoło i na luzie, że uczniowie na zajęciach KMO maja tyle swobody oraz że… Polacy jedzą bardzo mało chleba.

 

KMO W GRUZJI: wizyta studyjna nauczycieli z Batumi