Animacje z tej porcji filmików dotyczą naprawdę ważnych dla uczenia (się) spraw – hierarchii ludzkich potrzeb, pojemności ludzkiej pamięci i tego, jakie inne modele szkoły powinniśmy brać pod uwagę zastanawiając się wspólnie, co zmienić w naszej szkole.

Pierwszy film przypomina piramidę Maslowa i zadaje pytanie, o jakie potrzeby musimy – my i nasi uczniowie – zadbać, by móc się uczyć i w pełni rozwijać. Druga animacja wyjaśnia, na czym polega „porcjowanie” i dlaczego ułatwia naukę. Ostatnia pozycja, to skrótowe przedstawienie koncepcji szkoły wg Marii Montessori – dla przypomnienia metody wymyślonej ponad 100 lat temu i nadal uważanej za rewolucyjną. W czasach kryzysu szukamy więc inspiracji w sprawdzonym na całym świecie, choć niełatwym modelu szkoły, którego naczelną zasadą jest swobodny rozwój dziecka.

Hierarchia Potrzeb Maslowa

Maslow stworzył teorię „piramidy potrzeb”, która wyjaśnia, dlaczego jedne potrzeby odczuwamy bardziej dotkliwie niż inne. I dlaczego, gdy jesteśmy głodni i czujemy się zagrożeni, trudniej nam myśleć o samorealizacji i uczeniu się. A czy wy albo wasz zespół macie wszystko, czego potrzebujecie, aby móc się naprawdę rozwijać?

Porcjowanie

Z badań wynika, że jesteśmy w stanie przechowywać w pamięci krótkotrwałej tylko cztery informacje na raz. To naprawdę niewiele! Gdy uczysz się do zwykłego sprawdzianu w szkole musisz przecież zapamiętać dużo więcej! Dzielenie materiału na porcje to jeden z najlepszych sposobów na rozwiązanie tego problemu.

Metoda Montessori

Otwarte sale, zróżnicowany wiek uczniów, brak ocen i prac domowych. To tylko niektóre pomysły metody Montessori. Sprawdź, co jeszcze wyróżnia ten model szkoły. Jak ty byś się w nim odnalazł/a?