W kolejnym odcinku Animacji z klasą proponujemy trzy kolejne animacje z naszej ulubionej z kanału YouTube Sprouts, które na naszej stronie możecie obejrzeć z polskimi napisami. Dzisiejsze filmiki opowiadają o tym, jak ludzie się rozwijają i uczą, ale każda pokazuje to z innej perspektywy.

Pierwszy to prezentacja klasycznej już dla psychologii poznawczej i pedagogiki teorii rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona i ośmiu stadiów w życiu człowieka oraz konfliktów i wyzwań, które ze sobą niosą. Proces i sposób ich rozwiązywania to proces kształcenia naszej osobowości oraz widzenia świata – łatwo dostrzec, jak wiąże się to z percepcją i uczeniem się. Druga animacja przekonuje, że kreatywność drzemie w każdym z nas i że jest wiele strategii, by ją w sobie pielęgnować i rozwijać, także w trudnych momentach. Bo kreatywność to umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych, a nie bezproblemowych… I wreszcie materiał trochę z innej beczki, ale bardzo dla nauczycieli – prezentacja cech i sposobów funkcjonowania „organizacji uczącej się”, czyli takiej, która jest otwarta na informacje zwrotne i stale się rozwija. Taką organizacją może stać każda szkoła, przedszkole, firma czy stowarzyszenie, musi tylko spełnić kilka warunków. Chcecie sprawdzić jakich i zastanowić się, jak sprawić, żeby wasza szkoła też mogła tak działać? Zapraszamy na filmik!

Teoria ośmiu etapów rozwoju Erika Eriksona

Każdy wie, że dla małego dziecka mama i tata są najważniejsi, ale czy zastanawialiście się kiedyś, jaki wpływ na nasz rozwój mają inni ludzie? Z jakimi wyzwaniami człowiek musi sobie radzić na kolejnych etapach życia? Dlaczego przychodzi moment, gdy zdanie kolegów i koleżanek ma dla nas większe znaczenie niż opinia rodziców?

Myślenie kreatywne

Jak myślisz, co można zrobić z kokosa, jajka i ryżu? Jak często odpowiadasz „tak” na prośby innych ludzi o pomoc? Jeżeli zaciekawiło cię, co te dwa pytania mają wspólnego z kreatywnym myśleniem, zachęcamy do obejrzenia tego filmiku.

Organizacje uczące się

Słyszeliście kiedyś o informacji zwrotnej i organizacjach uczących się? Spróbujcie przed obejrzeniem animacji zgadnąć, jakie sześć cech wspólnych mają wszystkie te organizacje. I sprawdźcie, czy wasze hipotezy były trafne!