W Fundacji Szkoła z Klasą przyglądamy się szkole jako miejscu, które może i powinno dbać o dobrostan wszystkich, którzy uczą się w niej i pracują. W ramach programu Rozmawiaj z Klasą przeprowadziliśmy badanie Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek, a dziś zapraszamy Was do skorzystania z naszych materiałów, które pomogą Wam porozmawiać z uczniami i uczennicami o emocjach i wartościach, ale też (w starszych klasach) o poważnych kryzysach psychicznych, w tym o depresji. Przygotowaliśmy też garść wskazówek dla Was, nauczycieli i nauczycielek, żeby pomóc Wam mądrze wspierać uczniów i uczennice, ale też zadbać o siebie.

Dla najmłodszych przygotowaliśmy scenariusz Rozmawiajmy o wartościach i emocjach, który pozwoli przeprowadzić lekcje dotyczące emocji. Punktem wyjścia dla wszystkich ćwiczeń są plakaty (które stanowią część scenariusza). Ćwiczenia możesz wykorzystać podczas lekcji wychowawczej, wykonać je jedno po drugim albo jako niezależne aktywności.

Dla uczniów starszych klas szkół podstawowych mamy publikację Asy Internetu i Turniej o wartościach i emocjach, autorstwa Przemka Staronia, którą specjalnym metodycznym wstępem Jak rozmawiać z uczniami o emocjach i wartościach opatrzyła dla Was Marta Florkiewicz-Borkowska.

Dla uczniów szkół ponadpodstawowych stworzyliśmy materiał Orkan. Depresja – przeczytaj i zapytaj, który nawiązuje do książki „Orkan. Depresja” autorstwa Ewy Nowak wydawnictwa Harper Collins. Zachęcamy Was do sięgnięcia po lekturę, będzie stanowić świetny punkt wyjścia do dyskusji (ale i bez przeczytanej książki można swobodnie skorzystać z materiału).

Mamy też coś dla Was, nauczycielki i nauczyciele. W materiale Jak dbać o własne zasoby, by być skutecznym w dbaniu o innych podpowiadamy, jak dbać o własne zasoby, by być skutecznym w dbaniu o innych.


Autorki materiałów:

dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka, dydaktyczka. Zajmuje się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, zaburzeniami zachowania i interwencją kryzysową. Pisze teksty popularyzujące wiedzę psychologiczną z obszaru wychowania dzieci i problemów rozwojowych.

Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka języka niemieckiego i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Trenerka, mentorka oraz moderatorka. Dyplomowana arteterapeutka. Należy do grupy Superbelfrzy RP.

Izabela Meyza – antropolożka kultury, mediatorka i trenerka empatycznej komunikacji. Pracuje w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy. Autorka materiałów edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej oraz przeciwdziałania przemocy. Wspiera szkoły, organizacje i innych trenerów w efektywnym komunikowaniu się i rozwiązywaniu konfliktów oraz rozwoju kompetencji cyfrowych.