Diagnoza potrzeb – jak ją przygotować i przeprowadzić

Data dodania:
4 grudnia 2018
Typ materiału:
publikacja
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
angażujące środowiska uczenia się
Tagi:
narzędzia edukacyjne, projekt edukacyjny
Licencja:
CC-BY

Chcecie przeprowadzić diagnozę potrzeb? Nie wiecie jak się za to zabrać? Zapraszamy do zapoznania się z trzema materiałami, w których poruszamy najważniejsze kwestie związane z planowaniem, przeprowadzeniem i podsumowaniem badania potrzeb:

  • W materiale Zanim zaczniecie pytać – trzy krótkie zasady zamieszczamy kilka wskazówek, które pomogą Wam przeprowadzić prostą, lecz skuteczną diagnozę szkolnej społeczności. Nie musicie ograniczać się wyłącznie do naszych wytycznych, możecie zaplanować szerzej zakrojone działania.
  • Jednym z elementów projektowania badania potrzeb jest wybór różnorodnych, aktywizujących i dopasowanych do grupy metod i narzędzi diagnozy. W materiale Narzędziownik, czyli jak diagnozować znajdziecie zestaw propozycji, z których możecie wybrać te, które najbardziej Wam odpowiadają.
  • Co zrobić z zebranym materiałem z badań? Trzeba wyciągnąć wnioski. Nie ma jednej metody, jak to zrobić, bo każdy z nas myśli trochę inaczej. Można w uproszczeniu powiedzieć, że wnioskowanie to różne sposoby na porządkowanie i syntetyzowanie wiedzy. W materiale Czego się dowiedzieliście, czyli jak wnioskować poznacie kilka z nich.

Materiały stworzono na podstawie publikacji „Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne” wydanej przez Fundację Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013, CC BY 3.0 PL.Publikację zmodyfikowano i dopasowano do potrzeb programu Szkoła z Klasą 2.0.

Zobacz również