WSPÓŁPRACUJEMY Z RODZICAMI I OTOCZENIEM: Trudne relacje

Data dodania:
25 listopada 2016
Typ materiału:
publikacja
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
angażujące środowiska uczenia się
Tagi:
relacje, współpraca
Licencja:
CC-BY-NC-ND

Sytuacje trudne w relacjach z rodzicami to najczęściej takie zdarzenia, w których ważną rolę odgrywają emocje. Jak ich unikać? Czy ich unikać? Jak im zapobiegać i co robić, jeżeli czujemy że emocje biorą górę?

Przede wszystkim warto pamiętać, że rodzice i nauczyciele mają wspólny cel – rozwój dziecka w przyjaznej atmosferze i poczuciu bezpieczeństwa i że ten cel może być zrealizowany jeżeli dorośli będą sprzymierzeńcami.

Stosuj techniki służące wzajemnemu zrozumieniu się

  • Parafrazuj
  • Odzwierciedlaj
  • Zadawaj różne rodzaje pytań
  • Bądź otwarta na uwagi
  • Zaakceptuj, usankcjonuj i odłóż na później
  • Podsumuj

Więcej w załączonych materiałach.

Diagnozuj postawy rodziców w relacji dziecko-rodzic i reaguj

  • Problem: zaniedbywanie spraw dziecka
  • Problem: nadopiekuńczość
  • Problem: perfekcjonizm rodziców

Więcej informacji o rozpoznawaniu problemów i przykłady reakcji w załączonych materiałach.

Diagnozuj postawy rodziców wobec szkoły i reaguj

  • Postawa: rodzic perfekcjonista
  • Postawa: rodzic bezradny
  • Postawa: wrogość i kłótliwość

Więcej informacji o rozpoznawaniu postaw i przykłady reakcji w załączonych materiałach.

Diagnozuj, co utrudnia relację z rodzicem i reaguj

  • Zadbaj o przepływ informacji
  • Bądź spójny wewnętrznie
  • Bądź spolegliwy
  • Bądź uczciwy
  • Miej szacunek dla innych
  • Umiej wybaczyć
  • W sytuacjach trudnych pomyśl: „To nic osobistego. Nie chodzi o mnie.”

Więcej w załączonych materiałach.

Autorka: Ewa Borgosz, Janusz Żmijski

Zobacz również