Historie uczestników

Poznaj historie uczestników, którzy wzięli udział w pilotażowej edycji programu Akcelerator Pro.

 

Ich projekty edukacyjne są inspiracją dla społeczności szkół branżowych i technicznych. Udział w tym programie nie tylko umożliwia realizację autorskich pomysłów, ale także daje narzędzia do wzmacniania w uczniach poczucia własnej wartości i sprawczości. Dzięki Akceleratorowi Pro uczestnicy dowiedzieli się, jak stworzyć i zrealizować innowacyjny projekt edukacyjny oraz jak wspierać rozwój kluczowych kompetencji przyszłości swoich uczniów i uczennic, takich jak współpraca, kreatywność, krytyczne myślenie i komunikacja.

MAREK KĘPA

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Niepołomicach
CASE STUDY

Marek Kępa, nauczyciel mechaniki w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Niepołomicach, na co dzień pracujący także w branży motoryzacyjnej, od dłuższego czasu pragnął zrealizować pomysł na innowacyjny projektu edukacyjny, który mógłby przybliżyć jego uczniom najnowsze trendy w motoryzacji. Poszukując wsparcia finansowego, natrafił na informacje o programie Akcelerator Pro na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.

„Jak zobaczyłem informację o programie grantowym Akcelerator Pro, od razu odezwałem się do fundacji, i choć było już niewiele czasu na zgłoszenie, udało się.  Jak to mówią moi uczniowie – SIADŁO!” – wspomina. 

Projekt, który Marek realizował wspólnie z uczniami, polegał na stworzeniu ekologicznego pojazdu elektrycznego bazującego na ramie gokarta oraz mini stacji ładowania. Ideą projektu było połączenie dwóch obszarów: nowoczesnych technologii motoryzacyjnych oraz pasji młodzieży do kartingu. W trakcie realizacji uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu doboru silnika elektrycznego, projektowania i mocowania silnika do ramy, a także tworzenia układów zasilania. Efektem był pojazd, który mógł być wykorzystywany do nauki technik jazdy, w tym wychodzenia z poślizgu dzięki specjalnym nakładkom na tylne ogumienie. 

Pomysł na projekt spotkał się z ogromnym entuzjazmem wśród uczniów, także tych, którzy wcześniej mniej chętnie angażowali się w projekty szkolne. Marek zauważył, że wsparcie finansowe oraz prestiż wynikający z udziału w programie grantowym znacząco zwiększyły zaangażowanie. „Decyzja o tym, że dostaliśmy grant na realizację naszego projektu, pozytywnie wpłynęła na zaangażowanie uczniów, poczuli chęć do robienia czegoś dodatkowo, nawet po szkole, poświęcając na to swój wolny czas”. Chociaż realizacja projektu była wyzwaniem czasowym, udało się wykonać wszystkie zamierzone cele.

Obecnie pojazd znajduje się w szkole, czeka na wrzesień, na rozpoczęcie nowego roku szkolnego, aby uczniowie mogli z niego korzystać. Planowane jest również lokalne promowanie projektu. „Chcielibyśmy promować projekt lokalnie, zrobić prezentację w gminie dla całego środowiska szkolnego i nie tylko. Chcemy pokazać efekty naszej pracy i to, jakie osiągnięcia są możliwe dzięki wsparciu takich programów jak Akceleratora Pro”.

Marek i jego uczniowie planują kontynuować prace nad rozwojem bolidu, w tym stworzenie ładowarki słonecznej czy integrację silnika spalinowego, co pozwoliłoby na jeszcze większe emocje podczas jazdy. Są to pomysły na kolejne projekty, które mogą się dobrze uzupełniać.

Dla Marka Kępy udział w Akceleratorze Pro okazał się nieoceniony. Program nie tylko umożliwił realizację ciekawego pomysłu, ale także wzmocnił go jako nauczyciela, dostarczając nowych umiejętności i inspiracji. Marek szczególną wartość widzi w społeczności uczestników programu, a możliwość wymiany doświadczeń i pomysłów z innymi nauczycielami i nauczycielkami była niezwykle wzbogacająca. 

„Warsztaty Akceleratora Pro wzmocniły mnie jako nauczyciela – nie tylko poprzez wiedzę i naukę innego podejścia do edukacji w szkole branżowej, ale także dzięki społeczności pozytywnie zakręconych ludzi, z którymi można wymienić się doświadczeniami. Przekonałem się, że nie tylko ja mam szalone pomysły”. – podkreśla.

Udział w programie Akcelerator Pro nie tylko pomógł zrealizować pomysł Marka na innowacyjny projekt, ale także zmienił podejście jego i uczniów do nauki, pokazując, że są w stanie odważnie i kreatywnie realizować ambitne cele edukacyjne. Festiwal projektów, który podsumował I edycję programu, był inspirującym momentem zarówno dla niego, jak i uczniów zaangażowanych w projekt, dając przestrzeń na integrację z innymi uczestnikami, motywując ich do dalszej pracy i kreowania nowych pomysłów.

Marek Kępa podkreśla, że Akcelerator Pro to nie tylko wsparcie finansowe, ale przede wszystkim program, który wychodzi poza ramę, daje możliwość rozwoju zawodowego, wymianę doświadczeń, nowe wartościowe znajomości oraz realizację marzeń o innowacyjnej edukacji, we wciąż niezaopiekowanym obszarze, jakim są szkoły branżowe. Historia uczestnictwa Marka Kępy i jego uczniów w programie Akcelerator Pro daje świeże spojrzenie na to, jakie innowacyjne i kreatywne rzeczy dzieją się w murach warsztatów szkół technicznych.

MAREK PACION

Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu
CASE STUDY

Marek Pacion, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu oraz koordynator egzaminów zawodowych w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, o programie Akcelerator Pro dowiedział się od Fundacji Inter Cars, z którą jego szkoła współpracuje od wielu lat. Postanowił wziąć udział w programie, aby zrealizować pomysł, który pojawił się z potrzeby uczniów na stworzenie miejsca do oczekiwania na zajęcia, wypoczynku i kreatywnego spędzania czasu.

„Uczniowie często zwracali uwagę, że w pracowni jest magazyn, który można zaadaptować na miejsce do spędzania czasu i wypoczynku. Dzięki programowi Akcelerator Pro pojawiła się finansowa możliwość realizacji tego pomysłu” – mówi Marek Pacion.

Projekt polegał na wykorzystaniu elementów pochodzących z rozbiórki samochodów, takich jak opony, bloki silnika czy beczki po płynach eksploatacyjnych, do stworzenia mebli i wyposażenia miejsca wypoczynkowego. Uczniowie sami zaprojektowali i wykonali pufy, stoliki, taborety oraz kanapy, nadając starym częściom nowe życie. Realizacja projektu wymagała szerokiego wachlarza umiejętności, w tym projektowania, konstruowania, spawania, lakierowania i tapicerowania. Projekt pozwolił uczniom na rozwijanie swoich umiejętności technicznych i manualnych, a także na praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas zajęć. Uczniowie zaangażowali się w realizację projektu z pełnym entuzjazmem, przywożąc sprzęt i pracując nad poszczególnymi elementami.

„Ten projekt to była dla nas duża inwestycja, bo tak mogę to nazwać, logistycznie trudne to było do zrealizowania. Jednak uczniowie założyli cel, że zrobią wszystko sami, co było dla nich ogromnym wyzwaniem, ale również nauką odpowiedzialności i samodzielności” – podkreśla nauczyciel.

Udział w programie Akcelerator Pro był kluczowy dla realizacji projektu. Program dostarczył nie tylko finansowego wsparcia, ale także otworzył przed nauczycielem i jego uczniami nowe możliwości edukacyjne. Szkolenia metodyczne, warsztaty i webinary, które były częścią programu, znacząco wzbogaciły jego podejście do nauczania przedmiotów technicznych i pracy z uczniami.

„Szkoła jest po to, żeby oddać sprawczość uczniom, a nie każde miejsce jest takie. Mam szczęście, że jestem nauczycielem przedmiotów zawodowych i mam swoją pracownię, gdzie można robić różne rzeczy manualnie. Oddaję uczniom sprawczość i pilnuję bezpieczeństwa. Obserwuję fakt, że jak się im odda miejsce to dużo są w stanie zrobić sami” – mówi Marek Pacion.

Szkolenia i spotkania w ramach programu Akcelerator Pro umożliwiły poznanie nowych metod pracy, takich jak Design Thinking. Pan Marek uczestniczył w dwóch szkoleniach w Warszawie, które dostarczyły innowacyjnych perspektyw na współpracę w grupie i integrację podczas procesu projektowego.

„Słyszało się o takich rzeczach jak Design Thinking, ale nie było nigdy czasu, żeby samemu się tego nauczyć. Czasu nauczyciela coraz mniej, podstawa programowa jest napięta, a nauczycieli mało. Fajnie, że w ramach programu mieliśmy pełne praktycznej wiedzy szkolenia i możliwość przetestowania tej metody na własnej skórze, a następnie zaadoptowania jej do pracy z uczniami w szkole” – podkreśla Marek Pacion.

Projekt Pana Marka i jego uczniów wciąż się rozwija, a jego efekty już są wykorzystywane w przestrzeni szkolnej. Grupa projektowa planuje dalsze prace nad rozwojem pracowni i chętnie podzieli się efektami na forum lokalnym.

Dzięki programowi Akcelerator Pro społeczność uczniowska w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu zyskała nową, funkcjonalną przestrzeń, a uczniowie i nauczyciel nowe perspektywy rozwoju. Marek Pacion podkreśla, że udział w programie, dzięki wsparciu finansowemu i merytorycznemu, nie tylko umożliwił realizację dużego projektu, ale także zainspirował uczniów do dalszego rozwoju i poszukiwania podobnych możliwości na wyższych szczeblach edukacji.

„Programy takie pokazują, jak zorganizować czas i realizować często wymagające projekty. Super jest obserwować, jak uczniowie dzięki takim przedsięwzięciom później idą na studia i sami szukają dodatkowych programów, żeby dalej robić nowe, rozwijające rzeczy” – mówi Pacion.

Udział w Akceleratorze Pro nie tylko wzbogacił edukację techniczną w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu, ale także zbudował silne fundamenty dla przyszłych inicjatyw projektowych, kształtując nową generację młodych, kreatywnych i zaangażowanych uczniów oraz pokazując nauczycielom, jak ważne jest oddanie inicjatywy i wejście w rolę członka grupy.

Podsumowanie pilotażowej edycji Akcelerator Pro

Zobacz film, w którym uczestnicy, organizatorzy i eksperci programu Akcelerator Pro dzielą się swoimi refleksjami na temat pierwszej edycji programu. Festiwal Projektów to nie tylko okazja do zaprezentowania efektów swojej pracy, ale także przestrzeń do dzielenia się wiedzą na temat tworzenia autorskich projektów edukacyjnych. Program wspiera zarówno nauczycieli, jak i uczniów, w rozwijaniu kluczowych kompetencji przyszłości, budując pewność siebie i zachęcając do podejmowania kolejnych wyzwań.