Poprosiliśmy uczestników podsumowanie programu i reflekcję na temat rekomendacji. Wszyscy podkreślali wagę współpracy międzypokoleniowej, a w szczególności otwarcie się na głos i potrzeby młodzieży, których często traktuje się jak biernych uczestników zaplanowanych przez dorosłych wydarzeń. Współpraca wartościowana była wysoko ze względu na to, że umożliwiła wspólne generowanie pomysłów, które nie powstałyby bez udziału młodzieży. Równie istotna okazała się diagnoza potrzeb umożliwiająca planowanie działań, które wypływają ze sposobów uczestnictwa w kulturze preferowanych przez młodzież. Ważna okazała się też współpraca między różnymi placówkami – Domem Kultury, a szkołą, MAL-em a Młodzieżową Radą Dzielnicy itp. Bardzo znaczące było też zawiązywanie się wspólnoty, budowanie grupy młodzieżowej – zintegrowanej, przywiązanej do ośrodka, aktywnej publiczności. Uczestnicy docenili również warsztaty wspierające działania i formułę projektu, która organizuje działania w instytucjach.

Uczestnicy zaproponowali kilka rekomendacji, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na działanie programu przyszłości:

  • diagnoza potrzeb jako kluczowy element w procesie zmiany,
  • wprowadzenie formuły młodzież dla młodzieży – zaangażowanie młodzieży w proces organizacji spotkań eksperckich,
  • zaplanowanie w programie pracy każdej z placówek warsztatu wewnętrznego, podczas którego młodzież uczyć będzie pracowników ośrodków wykorzystywania popularnych mediów społecznościowych (młodzi uczą dorosłych),
  • nawiązanie kontaktu ze szkołami znajdującymi się w okolicy placówek biorących udział w programie i włączenie nauczycieli do współpracy (na przykład na zasadzie Klubu Przyjaciela Włączonych 2.0) w celu łatwiejszego nawiązania kontaktów z młodzieżą. Warto sięgnąć do doświadczeń programu Bardzo Młoda Kultura promującego partnerstwa kultura – edukacja,
  • organizacja systemu mentorskiego wsparcia dla uczestników, działania coachingowe czy superwizyjne.
  • włączenie w szkolenie uczestników perspektywy Rozwoju Widowni (Audience Development) poprzez zorganizowanie szkolenia z ekspertem z tej dziedziny podczas warsztatu rozpoczynającego projekt.

Trzymamy kciuki za dalszy rozwój działań instytucji i ich współpracę z młodzieżą. Mamy nadzieję, że wiedza i doświadczenia nabyte w programie zostaną wykorzystane przy wielu okazjach.