Od ponad 20 lat w Fundacji Szkoła z Klasą wspieramy szkoły w Polsce, realizując projekty edukacyjne i społeczne, które wzmacniają zaangażowanie uczniów i nauczycieli w procesy edukacyjne. W swoich działaniach integrujemy założenia Agendy 2030 ONZ promując Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Podobnie jak wiele organizacji pozarządowych, dostrzegamy wagę budowania świadomości społecznej, w tym u młodych ludzi, na temat wyzwań współczesnego świata i potrzeby kształtowania świadomych obywateli gotowych do działania na rzecz zrównoważonej przyszłości.

Znaczenie działań organizacji pozarządowych w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju

Organizacje pozarządowe (NGO) odgrywają istotną rolę w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, łącząc społeczne i edukacyjne działania z dążeniem do pozytywnych zmian systemowych. Dzięki swojej elastyczności i zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby społeczne, mogą odpowiadać na wyzwania w miejscach, gdzie działania administracji publicznej czy sektora prywatnego są niewystarczające. Znaczenie organizacji pozarządowych wynika także z ich zdolności do mobilizowania lokalnych społeczności oraz budowania świadomości na temat wyzwań globalnych. Współpraca z biznesem, instytucjami naukowymi oraz partnerami zagranicznymi pozwala na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na ukierunkowane i zdiagnozowane potrzeby, a jednocześnie przyczyniają się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jako Fundacja Szkoła z Klasą chcemy być częścią tej wpływowej społeczności NGO-sów. Oferujemy wsparcie i narzędzia dla szkół, nauczycieli i uczniów, aby realizować cele, takie jak dostęp do edukacji wysokiej jakości, równość w dostępie do wiedzy oraz integracja społeczna. Działamy w duchu zasady, że zmiany systemowe zaczynają się od edukacji i współpracy, zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym.

Fundacja Szkoła z Klasą a zrównoważony rozwój

W Fundacji Szkoła z Klasą przekładamy globalne Cele Zrównoważonego Rozwoju na grunt  lokalny. Jednym z kluczowych celów, które wspieramy poprzez swoje działania, jest dobra jakość edukacji (Cel 4 Agendy 2030). Angażujemy się w tworzenie programów edukacyjnych, które promują równość dostępu do wiedzy oraz kształtują kompetencje i umiejętności potrzebne w szkole XXI wieku, takie jak krytyczne myślenie, współpraca czy kompetencje cyfrowe. Współdziałając z nauczycielami i edukatorkami, dążymy do tego, aby szkoły stawały się miejscami, w których uczennice i  uczniowie czują się bezpieczni i mogą rozwijać swoje zainteresowania. Przykładem takich działań są nasze projekty wspierające: integrację wielokulturową (Razem w Klasie), edukację obywatelską (Solidarność. Podaj dalej!), edukację cyfrową (Asy Internetu), edukację dot. migracji (Niewidoczne Historie, REFUGIN) czy zdrowie psychiczne społeczności szkolnej (Szkoła z Klasą, Krople Uważności, Szkoła Dobrostanu). Odpowiadamy na wyzwania globalne i lokalne, jednocześnie promując szacunek do różnorodności, budowania wspólnoty i otwartości na innowacje. 

Podejmujemy działania na rzecz wyrównywania szans w dostępie do edukacji i innowacji oraz budowania świadomości wokół tematu nierówności społecznych (Cel 10). Działamy m.in ze szkołami branżowymi i technicznymi, gdzie doceniamy pomysłowych nauczycieli i nauczycielki poprzez wsparcie ich rozwoju zawodowego, co przyczynia się do wzmacniania kompetencji uczniów i uczennic, zwiększając ich szanse na rynku pracy. Swoje starania na rzecz zmniejszania nierówności w środowisku szkolnym realizujemy także poprzez wspieranie  szkół w małych miejscowościach, które posiadają klasy wielokulturowe (polsko-ukraińskie), którym pomagamy finansowo (zapewniając granty dla szkół) zmieniać przestrzenie szkolne na bardziej dobrostanowe, inkluzywne i sprzyjające integracji. 

Dzięki swojemu zaangażowaniu w działania na rzecz sprawiedliwości i działania silnych instytucji (Cel 16), kładziemy nacisk na budowanie dialogu i współpracy między różnorodnymi grupami społecznymi. W ramach realizowanych projektów nasz organizacja wpiera integrację polsko-ukraińską, edukację na temat praw człowieka i globalnego obywatelstwa, promuje kulturę pokoju i współpracy w środowisku szkolnym, a także relacje i oddawanie sprawczości uczniom w realizowaniu projektów szkolnych. Poprzez organizację warsztatów i szkoleń, pomagamy nauczycielom i nauczycielkom lepiej rozumieć potrzeby swoich uczniów, co pozwala na budowanie bardziej inkluzywnego, zrozumiałego i innowacyjnego systemu edukacji​, a co za tym idzie wzmacniania instytucji szkoły w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Realizacja celów poprzez współpracę Fundacji z biznesem

Ważnym elementem strategii w naszej Fundacji jest współpraca międzysektorowa oraz międzynarodowa, która pozwala na realizację złożonych projektów edukacyjnych i społecznych. Partnerstwa z firmami umożliwiają łączenie sił i zasobów, co skutkuje tworzeniem programów o realnym wpływie na szkoły i uczniów. Przedstawiciele Fundacji dzięki swojej otwartości na dialog i umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby partnerów,  proponują działania, które są odpowiedzią na aktualne wyzwania społeczne.

Współpraca z firmami przyczynia się do wsparcia w realizacji celu  17 Agendy 2030 – Partnerstwa na rzecz celów, który podkreśla potrzebę wspólnego działania różnych podmiotów (na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dzięki współpracy z partnerami biznesowymi (np. Google, Intel) nie tylko realizujemy programy edukacyjne, ale także angażujemy firmy w działania na rzecz wsparcia środowisk edukacyjnych, które realnie przyczyniają się do zmian w obszarze edukacji.  Działamy z innymi i dzięki takiemu wieloletniemu doświadczeniu i elastyczności w podejściu do projektów, tworzymy programy dostosowane do specyfiki polskiego systemu edukacji. Przykłady takie jak wspólne kampanie  edukacyjne czy opracowanie eksperckich materiałów pokazują, jak współpraca między biznesem a organizacją pozarządową może skutecznie wspierać realizację globalnych celów. 

Partnerstwa Fundacji dotyczą nie tylko firm, ale także instytucji administracji państwowej, takich jak Ministerstwo Edukacji Narodowej czy Ministerstwo Cyfryzacji, w działania których chętnie się angażujemy i dzielimy swoim doświadczeniem. Przedstawiciele i przedstawicielki Fundacji uczestniczą w konsultacjach ministerialnych z obszaru edukacji, technologii czy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Nasze programy edukacyjne prowadzone są we współpracy z instytucjami międzynarodowymi np. Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Warszawie, a niektóre programy i wydarzenia uzyskują patronaty honorowe, m.in. Prezydenta Miasta St. Warszawy, Ministra Edukacji Narodowej.

W Fundacji Szkoła z Klasą udowadniamy i pokazujemy innym, jak można łączyć edukację z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, odpowiadając na potrzeby kadry nauczycielskiej, uczniów i uczennic oraz całych społeczności szkolnych. Dzięki zaangażowaniu w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju, nie tylko staramy się pomagać w budowaniu bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata, ale również w inspirowaniu innych organizacji i instytucji do działania na rzecz lepszego edukacyjnego jutra. Bo przecież jaka edukacja, taki świat!

Autor: Patrycja Kwaśniewicz, specjalistka ds. komunikacji w Fundacji Szkoła z Klasą.