Przedstawiamy zbiór 12 materiałów edukacyjnych wypracowanych przez naszych ekspertów w programie WF z Klasą. Te pomysły na działania, scenariusze zajęć i poradniki będą pomocne dla wszystkich nauczycieli biorących udział w naszym nowym projekcie Szkoło OdWagi!. 

Zajrzyjcie, zainspirujcie się, działajcie! 

Cel jest jeden: aby młodzi ludzie prowadzili zdrowsze, pełniejsze, aktywniejsze życie, a rodzice i nauczyciele pomagali im to osiągnąć.

 

1. Ruch i zdrowe odżywianie

Umiejętne połączenie aktywności fizycznej i prawidłowej diety ma decydujący wpływ na wzrost i rozwój młodego człowieka. Jak zapobiegać problemowi nadmiernej masy ciała i otyłości wśród dzieci i młodzieży? Poprzez edukację! Z poradnika dowiecie się na co zwracać uwagę w przypadku żywienia osób w wieku szkolnym, co jeść przed i po aktywności fizycznej i o co szczególnie powinniśmy zadbać w procesie treningowym.

 

2. Nie tylko mięśnie – sport rzeźbi charakter

Wychowanie fizyczne jest tak samo ważne jak inne zajęcia w szkole. Dlaczego? Gdyż niesie ze sobą wiele korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego, a także dla zrównoważonego i wszechstronnego rozwoju każdego młodego człowieka. Od starożytności powtarza się: mens sana in corpore sano – w zdrowym ciele zdrowy duch, a właściwie zdrowy umysł. Nauczyciele WF doskonale wiedzą, że sport rzeźbi charakter i wpływa na nasz ogólny dobrostan psychofizyczny. Jednak nie wszyscy są co do tego przekonani. Jak zatem rozmawiać ze sceptycznie nastawionymi rodzicami lub nauczycielami innych przedmiotów? Zapraszamy do lektury poradnika Sport receptą na sukces…w rozwoju umiejętności życiowych.

 

3. Uczniowie zmotywowani do ćwiczeń

W poradniku znajdziecie odpowiedź na odwieczne pytanie „co zrobić, aby chciało nam się chcieć?” czyli jak skutecznie zmotywować uczniów do ćwiczeń i pobudzić ich do działania. Przydatne wskazówki na wszystkich poziomach kształcenia przegotowane przez naszego eksperta – zajrzyjcie koniecznie!

 

4. Zdrowe wybory

Ten materiał dedykowany jest uczniom i ma na celu nauczyć ich świadomych wyborów i pomóc w podejmowaniu decyzji dobrych dla ich zdrowia w sferze aktywności fizycznej i dłuższego życia. Teksty, tabele i zadania mogą z powodzeniem wykorzystywać na swoich lekcjach także nauczyciele. Poszukajcie własnych inspiracji!

 

5. Jak pracować z otyłym uczniem?

Bierny tryb życia i niezdrowe nawyki żywieniowe sprawiają, że coraz więcej dzieci i nastolatków zaczyna cierpieć z powodu otyłości. Celem pracy z młodzieżą z nadwagą i otyłością nie powinno być wyłącznie zmniejszenie masy ciała, ale przede wszystkim pomoc we wzmacnianiu poczucia własnej wartości i budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie. W poradniku przeczytacie, jakie trudności mogą wiązać się z pracą z dziećmi z nadwagą oraz na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę, by nie zrazić uczniów do aktywności fizycznej i ćwiczeniami „dodać im skrzydeł”.

 

6. Jak pracować z rodzicami uczniów szkół podstawowych?

Większość szkół biorących udział w programie Szkoło, OdWagi! to szkoły podstawowe. Żeby proces edukacyjny przebiegał pomyślnie, konieczna jest dobra współpraca trzech osób: ucznia, rodzica oraz nauczyciela. Często najtrudniejsza w tej konfiguracji jest współpraca na linii nauczyciel – rodzic. Z poniższego poradnika dowiecie się jak włączyć rodziców w lekcje wychowania fizycznego i pozbyć się raz na zawsze problemu bezzasadnych zwolnień z WF-u.

 

7.  Jak przeciwdziałać wadom postawy?

Współcześnie znacznie mniej czasu poświęcamy na aktywność fizyczną, a różne pomoce i urządzenia wyręczają nas w codziennych czynnościach. Środowisko wymusza na nas siedzący tryb życia, przez co ryzyko wystąpienia niekorzystnych zmian w sylwetce wzrasta wielokrotnie. Wady postawy, niezauważone i niekorygowane, negatywnie odbijają się na całym funkcjonowaniu organizmu, dlatego tak ważne są działania od najmłodszych lat. W poradniku zamieściliśmy wskazówki jak rozpoznać wadę postawy i jakie ćwiczenia wykonywać z dziećmi w szkole i w domu.

 

8. WF bez niezdrowej rywalizacji

Wielu nauczycielom, uczniom i rodzicom WF kojarzy się twardą rywalizacją typu: kto szybciej biega, wyżej skacze, dłużej odbija – ten lepszy. Często niestety towarzyszy temu podziw wyłącznie dla najsprawniejszych i najszybszych połączony z lekceważeniem przeciętnie i mniej uzdolnionych sportowo uczniów. Taki sposób prowadzenia zajęć może być źródłem cierpień, frustracji, a czasem nawet zniechęcać do aktywności fizycznej w ogóle. W Szkole OdWagi! zależy nam na promowaniu ruchu i sportu  wśród wszystkich uczniów. Zatem jeśli chcecie dowiedzieć się, jak sprawić, aby lekcja WF była przyjemna i zachęcała do pokonywania własnych słabości – przeczytajcie nasz poradnik.

 

9. WF bez wstydu

Nastolatek inaczej przeżywa sytuacje społeczne niż osoba dorosła (to co nam wydaje się śmieszne i nieważne, dla młodej, dojrzewającej osoby może mieć ogromne znaczenie). Informacja zwrotna od grupy rówieśniczej często decyduje o poczuciu własnej wartości. Wstydliwe zdarzenie niesie ze sobą więcej emocjonalnych konsekwencji niż u dorosłegoW poradniku radzimy, jak prowadzić zajęcia, żeby stały się prawdziwą lekcją poczucia własnej wartości, a nie źródłem wstydu i upokorzenia.

 

10. Elementy jogi na lekcji WF-u

Pamiętajcie, że mówiąc o zdrowiu, mamy na myśli całościowe podejście – czyli zarówno zdrowie fizyczne jak i zdrowie psychiczne. Jednym z systemów ćwiczeń, który pomaga zachować balans, harmonię i równowagę jest joga.  Joga uczy słuchania swojego ciała, uwalnia od napięć i poprawia samopoczucie. Wiele z pozycji (tzw. asan) może być z powodzeniem wykonywanych przez dzieci i młodzież. Przeprowadzenie lekcji jogi w klasach szkoły podstawowej nie musi wymagać ani specjalistycznej wiedzy, ani wieloletniej praktyki – polecamy nasz scenariusz.

 

11. Rozruszaj ciało, rozwijaj mózg

Pamiętajcie, że każde zadanie edukacyjne, które uczniowie mogą wykonać w ruchu, jest cenne dla ich rozwoju. Nauczyciele chcą, by lekcje były dynamiczne i kiedy tylko mogą, dają uczniom szansę na wyjście z ławek. Jednak czasem brakuje nowych pomysłów. Dlatego podajemy kilka przykładów ćwiczeń, które z powodzeniem możecie wprowadzić do codziennego rozkładu zajęć w szkole podstawowej – na każdej lekcji.

 

12. Sztuka cyrkowa na WF-ie

Wykorzystaniem sztuki cyrkowej w pracy z dziećmi i młodzieżą zajmuje się prężnie rozwijająca się pedagogika cyrku, która znajduje coraz więcej zwolenników. Trenowanie cyrkowych sztuczek przynosi wiele korzyści, zarówno dla ciała, jak i dla umysłu. Poprawie ulega koordynacja wzrokowo-ruchowa, wyobraźnia, spostrzegawczość, aktywizują się obie półkule mózgu, a nauka trików uczy systematyczności i dążenia do celu. Poza tym jest to świetna zabawa i doskonała alternatywa dla tradycyjnych gier zespołowych.

 

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Projekt jest realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.