Czas pandemii nie jest czasem łatwym. Dlatego w Fundacji Szkoła z Klasą staramy się tworzyć materiały, które pozwolą Wam zorganizować pracę w nowych warunkach i zadbać o siebie i innych. Poniżej znajdziecie wszystkie, które do tej pory powstały, a które mogą okazać się Wam przydatne. Zestawienie będziemy regularnie uzupełniać o kolejne linki. Pamiętajcie – świat stanął na głowie, ale my jesteśmy dla Was!

Weź głęboki oddech i zadbaj o swój dobrostan

Tylko spokój może nas uratować, dlatego zanim rzucicie się w wir poznawania nowych narzędzi, słuchania i stosowania porad, czytania poradników i testowania nowych aplikacji, zapoznajcie się z tekstem Marty Puciłowskiej o dobrostanie – ważnym zawsze, a w tej sytuacji szczególnie.

Porozmawiajmy o koronawirusie

Porozmawiajmy o koronawirusie – seria artykułów autorstwa Alicji Pacewicz, w których podpowiadamy, jak rozmawiać o obecnej sytuacji ze swoimi uczniami i (nie tylko z nimi). Jeśli szukacie odpowiedzi na różne pytania, od tego dlaczego mycie rąk jest takie ważne, przez to, jak komunikować się w tym szczególnym czasie z rodzicami, aż do pytania o sposoby motywowania uczniów (i siebie) – zajrzyjcie tu koniecznie.

Jak organizować zdalne nauczania – wskazówki dla nauczycieli

Praca zdalna – to często nowe wyzwanie, dla Was i Waszych uczniów. Od czego zacząć? Zajrzyjcie do naszej infografiki.

Edukacja zdalna (w dobie kryzysu) – podejście racjonalne

Mamy dla Was też garść teorii zdalnego nauczania i zestaw dobrych praktyk od nauczycielki, psycholożki, naszej trenerki Barbary Ostrowskiej. Artykułowi towarzyszą trzy infografiki – dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów, a w nich pigułka praktycznej wiedzy od ekspertki zdalnego nauczania. 

18 przykazań dla nauczycieli/lek maluchów

Zdalne nauczanie najmłodszych uczniów szkoły podstawowej oraz przedszkolaków to spore wyzwanie. Dlatego też przygotowaliśmy garść dobrych rad, które mogą być dla Was przydatne. Powstały na podstawie wypowiedzi Joanny Apanasewicz i Uli Malko w trakcie webinarium Jak uczyć i wspierać młodsze dzieci?. Całość można pobrać również w formie zestawu infografik.

Projekt edukacyjny zdalnie

W sytuacji zdalnego nauczania realizacja projektu może być utrudniona (czasami wręcz niemożliwa). Z drugiej strony – pojawia się okazja do podjęcia wielu nowych działań albo modyfikacji już przyjętych planów z uwzględnieniem nowych możliwości. Podpowiadamy jak kontynuować i rozpocząć działania projektowe w czasach pandemii. Podrzucamy także garść przydatnych materiałów.

Nastolatki mają trudniej. Jak im pomagać?

Podrzucamy Wam garść wskazówek, jak pomóc nastolatkom w czasie pandemii. Powstały one na postawie wypowiedzi psychoterapeutki – Agnieszki Nawarenko oraz wychowawcy – Pawła Nawrockiego w trakcie webinaru Dlaczego nastolatkom jest wyjątkowo trudno? Jak im pomóc?. Dostępne są w przyjemnej oprawie graficznej.

Jak wykorzystać design thinking w zdalnym nauczaniu

Koronawirus sprawił, że nasza praca to jedno wielkie ćwiczenie w design thinking, czyli myśleniu projektowym. Myślimy i działamy zgodnie z tą metodą, choć często nieświadomie i po omacku. Zobaczcie kilka naszych wskazówek i pomocnych narzędzi, które możecie wykorzystać by jeszcze lepiej uczyć zdalnie.

Odwrócona lekcja w czasach przewróconej edukacji

Okazuje się, że kilka modeli pracy z uczniami, z których do tej pory korzystaliśmy w programach Fundacji Szkoła z Klasą nadaje się również do nauczania zdalnego. Jedną z nich jest odwrócona lekcja. Zobaczcie, jak pracować tą metodą w czasach pandemii!

Ocenianie online/offline

Czy ocenianie w czasie pandemii to wyzwanie? Czy jest nam trudniej, czy może łatwiej dostrzec te momenty w procesie uczenia się, w których uczniowie potrzebują naszego wsparcia? Jak zbudować ocenę ucznia, jeśli oceniać trzeba (a wolelibyśmy tego nie robić)? Mamy dla Was kilka wskazówek i dobrych praktyk, które możecie wykorzystać.

Szkoła z Klasą w domu

Jak zorganizować przestrzeń dla siebie i reszty domowników tak, aby można było uczyć się w nim, pracować, ale też bawić się i odpoczywać? Karolina Żelazowska i Urszula Bartnikowska wiedzą to znakomicie, nie tylko dlatego, że na edukacji znają się w teorii. Obie w praktyce miały okazję uczyć dzieciaki również w domu.

Narzędzia TIK do nauki online

Głowa pęka od nadmiaru narzędzi do pracy zdalnej? Ciężko Wam się zorientować, czym się od siebie różnią i na co się zdecydować? Iwona Cugier, autorka bloga Cyfrowi Tubylcy przygotowała dla Was przydatne zestawienie, a my zamknęliśmy je w czytelną i przejrzysta formę.

Zrób lekcję Asów online challenge #1

Z dnia nadzień internet stał się podstawowym kanałem codziennego funkcjonowania. W naszym programie, Asy Internetu uczymy, że nie taki internet straszny, jak go malują i podpowiadamy, jak mówić o zjawiskach w sieci, by nie straszyć, ale edukować i pokazywać ile dobrego możemy znaleźć i zrobić będąc online. Zajrzyjcie do zdalnych lekcji Asów Internetu, obejrzyjcie film wprowadzający, nagrany przez naszą trenerkę, Izę Meyzę, i sięgnijcie po scenariusz.

Hejt i Hejter – o swoim filmie opowiada scenarzysta, Mateusz Pacewicz

Zapraszamy do współpracy również twórców, którym zależy na kondycji polskiej szkoły i rozmowie z nauczycielami. Tym razem mamy dla Was w prezencie film, w którym Mateusz Pacewicz, scenarzysta filmu Jana Komasy “Sala Samobójców. Hejter” opowiada o tym, jak konstruował swój scenariusz i w jaki sposób chciał odnieść się w nim do zjawiska hejtu.

 

Przypominamy, że w naszej bibliotece materiałów możecie znaleźć wiele ciekawych scenariuszy, które z powodzeniem możecie wykorzystać do zdalnej pracy z uczniami. Zachęcamy Was do korzystania z tych zasobów.

 

Zaglądajcie na naszą stronę i do tego artykułu, inspiracji będzie (w rozsądnym tempie) przybywać. Dajcie nam też znać, jeśli nie możecie znaleźć potrzebnych Wam materiałów – zobaczymy, co da się z tym zrobić 🙂